آیا امکان افزایش قد پس از 18 سالگی وجود دارد؟

بسیاری از افراد از قد خود راضی نیستند. اما آیا آن‌ها می‌توانند در این رابطه کاری انجام دهند؟

شاید شما نیز این سؤال را پرسیده باشید. عده‌ای ادعا می‌کنند که تغذیه مناسب یا تمرینات ورزشی خاص می‌تواند قد شما را حتی در بزرگ‌سالی افزایش دهد.این مقاله درباره اینکه آیا امکان افزایش قد پس از 18  سالگی وجود دارد یا خیر بحث می‌کند.

عامل تعیین‌کننده قد چیست؟

قبل از اینکه درباره امکان افزایش قد در بزرگ‌سالی صبحت کنیم، در ابتدا باید بدانیم چه عواملی قد شما را تعیین می‌کنند. پاسخ ساده همان ژنتیک است اما این همه ماجرا نیست. مطالعه و تحقیق روی دوقلوها یکی از روش‌هایی است که دانشمندان می‌توانند مشخص کنند که ژنتیک تا چه اندازه بر قد تأثیرگذار است.به‌طورکلی قد دوقلوها تا حد زیادی به هم شبیه است. این بدان معناست که اگر یکی از دوقلوها بلندقد باشد، نفر بعدی نیز بلندقد خواهد بود. بر اساس مطالعات صورت گرفته روی دوقلوها دانشمندان به این نتیجه رسیدند که 60-80 درصد تفاوت در قد بین افراد به خاطر ژنتیک آن‌هاست. 20 تا 40 درصد دیگر با عوامل محیطی مانند تغذیه ارتباط دارد.

روال افزایش قد موجود در سراسر جهان می‌تواند اهمیت تغذیه و عوامل سبک زندگی در افزایش قد را نشان بدهد. یک تحقیق گسترده که 6/18 میلیون نفر را شامل می‌شد تغییر قد در طول یک دهه را نشان داده است. این مطالعه نشان داد که در بسیاری کشورها به‌طور متوسط قد مردم در سال 1996 بلندتر از سال 1896 بوده است. پس مصرف مواد غذایی بهتر در این کشورها ممکن است دلیل این تغییر بوده باشد.

در بیشتر افراد، قد پس از 18 سالگی افزایش نمی‌یابد

قد بیشتر افراد حتی باوجود داشتن رژیم غذایی سالم پس از 18 تا 20 سالگی افزایش نمی‌یابد. نمودار زیر سرعت رشد از تولد تا سن 20 سالگی را نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌توانید مشاهده کنید، سیر رشد بین 18 تا 20 سال به صفر می‌رسد.

این به دلیل توقف رشد در استخوان‌های شما بخصوص صفحات رشد شماست. صفحات رشد یا صفحات اپی فیزیال نواحی غضروفی خاصی در نزدیکی انتهای استخوان شما هستند. افزایش قد در درجه اول ناشی از کشیدگی استخوان‌های دراز است زیرا صفحات رشد در آن‌ها هنوز فعال یا آزاد است. در اواخر سنین بلوغ، تغییرات هورمونی باعث سخت شدن یا بسته شدن صفحات رشد می‌شوند، درنتیجه کشیدگی استخوان متوقف می‌شود. صفحات رشد در زنان در حدود 16 سالگی و در مردان تقریباً بین 14 تا 19 سالگی بسته می‌شود.

اگرچه استخوان‌های بلند در بیشتر بزرگ‌سالان رشد نمی‌کنند، تغییرات جزئی روزانه در قد مسئله معمولی است. دلیل این تغییر فشار جزئی آمده بر روی دیسک ای در ستون فقرات است. فعالیت‌های روزانه بر غضروف و مایع موجود در ستون فقرات تأثیر می‌گذارند و باعث کاهش قد در طول روز می‌شوند. این کاهش قد در طول روز می‌تواند حدود نیم اینچ برابر با 5/1 سانتیمتر باشد. برخی از تحقیقات نشان داده است که ارتفاع دیسک‌ها در ستون فقرات شما ممکن است در طول بزرگ‌سالی افزایش یابند اما تأثیر بر قد کلی بدن جزئی خواهد بود.

هیچ تمرین ورزشی یا تکنیک کشیدگی وجود ندارد که شما را بلندقد تر سازد

باور عمومی بر این است که انجام تمرینات ورزشی یا تکنیک‌های کشیدگی خاص می‌تواند قد شما از افزایش دهد. بسیاری از افراد ادعا دارند که فعالیت‌هایی مانند آویزان شدن، کوه‌نوردی ، استفاده از جدول تناسب درمانی و شنا می‌توانند قد شما را افزایش دهند. متأسفانه هیچ شواهد درستی در پشتیبانی از این ادعا وجود ندارد.

واقعیت این است که قد شما به خاطر فشار یا کشیدگی صفحات غضروفی ستون فقرات در طول روز اندکی تغییر می‌کند. برخی از فعالیت‌ها با کشیدگی دیسک‌های شما می‌تواند قد شما را موقتاً تا حد بسیار کمی افزایش دهد. بااین‌وجود تغییر واقعی در قد شما رخ نمی‌شود زیرا هرگونه تغییر به‌سرعت به حالت اولیه خود برمی‌گردد.

ورزش‌ (ازجمله وزنه‌برداری یا هالتر) احتمالاً به قد شما آسیب نخواهد زد

بسیاری از افراد نگران‌اند که برخی ورزش‌ها بخصوص وزنه‌برداری در قد آن‌ها تأثیرگذار باشد. برخی از این نگرانی‌ها مختص کودکان و نوجوانان هستند که صفحات رشد آن‌ها هنوز بسته نشده است. غضروف صفحات رشد ضعیف‌تر از استخوان بالغی است که در بزرگ‌سالان شکل‌گرفته است و ساده‌تر از استخوان آسیب می‌بیند. بااین‌وجود تحقیقات نشان می‌دهد که وزنه‌برداری تا زمانی که تحت نظارت درستی باشد، مفید و بی‌خطر است. علاوه بر این مطالعات نشان داده‌اند که وزنه‌برداری قبل از بزرگ‌سالی باعث کاهش رشد نمی‌شود. بیشتر کارشناسان و پزشکان ورزشی نیز تأیید می‌کند که نیازی به بازداری کودکان و نوجوانان از انجام این گونه ورزش‌ها نیست.

در یک تحقیق از 500 متخصص پزشکی ورزشی سؤال شده است که آیا تا زمانی که صفحات رشد بسته نشده‌اند باید از وزنه‌برداری پرهیز شود؟ 85% از متخصصان اظهار کرده‌اند که نیازی به منع وزنه‌برداری نیست، و تنها 10 درصد از آن‌ها معتقد بودند که بهتر است از انجام وزنه‌برداری جلوگیری کرد.

علاوه بر این تحقیق دیگری نشان داده است که نگرانی اصلی در ارتباط با وزنه‌برداری، نبود نظارت یا استفاده نامناسب از تجهیزات است. صفحات رشد در بزرگ‌سالی بسته می‌شوند و نسبت به زمان کودکی مستحکم‌تر خواهند شد. به همین دلیل، خطر آسیب دیدن صفحات رشد دلیل عمده نگرانی نیست. اما وزن برداری ممکن است باعث فشردگی جزئی در دیسک‌های ستون فقرات در بزرگ‌سالی شود. اما این فشردگی قابل‌برگشت است و در طول فعالیت‌های معمول روزانه به حالت اول برمی‌گردد. دلیل اصلی نگرانی آسیب‌های مانند فتق دیسک است. در این آسیب، حجم و سلامت دیسک‌های ستون فقرات ممکن است کاهش یابد و ممکن است اندکی کاهش قد رخ بدهد.

سبک زندگی سالم قبل از 18 سالگی به شما در رسیدن به قد بالقوه خود کمک می‌کند

اگرچه ممکن است نتوانید در بزرگ‌سالی قد خود را تا حد زیادی تغییر دهد، اما در سنین نوجوانی کارهایی وجود دارند که می‌توانید برای به حداکثر رساندن پتانسیل رشد خود انجام دهید.

به‌طورکلی شما می‌خواهید مطمئن شوید که آیا به‌اندازه کافی غذا می‌خورید و کمبود ویتامین یا مواد معدنی ندارید. درحالی‌که بسیاری از کودکان به‌اندازه کافی غذا می‌خورند (و حتی بیش‌ازحد غذا می‌خورند)، کیفیت رژیم غذایی آن‌ها اغلب پایین است. به همین خاطر بسیاری از افراد در جوامع امروزی کمبود مواد مغذی مهم ازجمله ویتامین D و کلسیم دارند.

این مواد مغذی برای رشد استخوان و سلامت کلی بسیار مهم هستند. کلسیم در رژیم غذایی تولید هورمون را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که برای استخوان‌های شما مفید است. ویتامین D نیز می‌تواند به سلامت استخوان‌های شما کمک کند. و یک راه عالی برای مقابله با کمبود مواد مغذی و افزایش رشد مطلوب استخوان افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات است.

خوردن پروتئین کافی نیز برای سلامت استخوان‌ها ضروری است، اگرچه عده‌ای از افراد شک دارند که مصرف بالای پروتئین به استخوان‌ها صدمه می‌زند یا خیر. بااین‌وجود تجزیه‌وتحلیل گسترده‌ای که روی 36 تحقیق صورت گرفته است نشان داد که مصرف بالای پروتئین به استخوان‌های شما آسیب نمی‌زند. درواقع مصرف بالای پروتئین برای تراکم استخوان ستون فقرات مفید است. شما باید سعی کنید در هر نوبت غذایی خود حداقل 20 گرم پروتئین مصرف کنید. غذاهایی مانند تخم‌مرغ، مرغ، گوشت کم‌چربی و لبنیات منابع خوبی برای پروتئین هستند. سویا و دیگر حبوبات نیز پروتئین بالایی دارند.

درحالی‌که مصرف مواد مغذی برای رسیدن به بیشترین قد شما حائز اهمیت است،ممکن است تفاوت‌هایی بین مردان و زنان وجود داشته باشد. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که عوامل محیطی مانند مواد غذایی ممکن است در زنان بیشتر از مردان تأثیرگذار باشد. این امر شاید تا حدی به خاطر تفاوت دسترسی به مواد غذایی و مراقبت‌های بهداشتی یا نرخ بالاتر پوکی استخوان در زنان باشد.

انتخاب سبک‌های زندگی دیگر مانند سیگار نکشیدن نیز می‌تواند در طول رشد به افزایش قد کمک کند. بااین‌وجود باید به خاطر داشته باشید که هرچند عوامل سبک زندگی در طول کودکی می‌تواند بر قد تأثیر بگذارند، قد نهایی هر شخص همچنان تا حد زیادی به ژنتیک او وابسته است.

برخی اختلالات یا وضعیت سلامتی ممکن است باعث افزایش قد در بزرگ‌سالی شوند

اگرچه بیشتر بزرگ‌سالان پس از 18 تا 20 سالگی بلندتر نمی‌شوند، استثنائاتی برای این قانون وجود دارد. اولاً، بسته شدن صفحات رشد ممکن است در برخی افراد به تعویق بیفتد. اگر صفحات رشد پس از سنین 18 تا 20 سالکی همچنان باز بمانند که امر غیرمعمولی است، قد به رشد خود ادامه می‌دهد. دوما برخی از افراد ممکن است از رشد غیرطبیعی (ژیگانتیسم) رنج ببرند. این اختلال ممکن است باعث رشد بیش‌ازحد فرد شود که به خاطر تولید بیش‌ازحد هورمون رشد (GH) اتفاق می‌افتد. بااین‌وجود صفحات رشد برخی از افراد تا حدود سن 22 سالگی بازمی‌ماند و آن‌ها به رشد خود ادامه می‌دهند.

علاوه بر این، یک شکل از هموکروماتوز وجود دارد که در آن آهن بیش‌ازحدی در روده‌ها جذب می‌شود و ممکن است باعث افزایش قد شود.

به‌طورکلی، این شرایط تا زمانی که صفحات رشد بسته شود می‌تواند باعث افزایش قد شود.

در بزرگ‌سالی چه‌کاری در ارتباط با قد می‌توانیم انجام دهیم؟

اگر شما سنین بلوغ را سپری کرده‌اید و از قد خود راضی نیستید، در اینجا چند توصیه برای شما داریم:

طرز درست ایستادن و نشستن را تمرین کنید: ضعف حالت بدنی ممکن است هر فرد را چند اینچ کوتاه‌تر نشان دهد.

کفش پاشنه‌بلند یا پاشنه داخل کفش را امتحان کنید: کفش‌هایی با پاشنه‌بلند انتخاب کنید یا پاشنه داخل کفشی را در کفش‌های خود قرار دهید تا چند اینچ به قد شما اضافه شود.

عضله سازی کنید تا ظاهر بهتر و قویی‌تری داشته باشد: درصورتی‌که احساس کوتاه‌قدی و ریزاندام بودن می‌کنید، با تمرینات بدن‌سازی عضله سازی کنید، این کار شما را تنومندتر و با اعتمادبه‌نفس تر می‌سازد.

درحالی‌که این استراتژی‌های ساده می‌توانند مفید باشند، عده‌ای از افراد به اقدامات غیرمتعارف تر مانند درمان‌ها یا فرایندهای پزشکی متوسل می‌شوند. برخی از این فرایندها مستلزم عمل جراحی کشیدگی استخوان‌های ساق پا است. درعین‌حال، به خاطر هزینه‌بر بودن و تهاجمی بودن این‌گونه عمل‌ها، خیلی از افراد چنین اقدامات طاقت‌فرسایی را انتخاب نمی‌کنند. این‌گونه جراحی‌ها در برخی از کشورها ممنوع هستند.

عده دیگری به دنبال درمان با هورمون‌های رشد (GH) می‌گردند، درحالی‌که هورمون رشد، قد کودکانی را افزایش می‌دهد که به‌درستی رشد نمی‌کنند. فایده این درمان برای بزرگ‌سالان بعید است.

درنهایت، به‌جای پرداختن به این اقدامات افراط‌آمیز، ما به شما توصیه می‌کنیم سعی کنید قد خود را بپذیرید.

قد خود را  بپذیرید

اگرچه ممکن است شما نتوانید قد خود را به‌اندازه‌ای که می‌خواهید افزایش دهید، کارهایی وجود دارند که شما می‌توانید برای قبول قد فعلی خود انجام دهید.

ابتدا باید درک کنید که قد همه چیز نیست و شما صرف‌نظر از قد و قامت خود می‌توانید شاد و موفق باشید. درواقع، افراد موفق شاد بسیاری در سراسر تاریخ وجود داشته‌اند که کوتاه‌قد بودند. اگرچه عده‌ای مردم فکر می‌کنند کوتاه بودن اشکالات فیزیولوژیکی را برای آن‌ها به همراه دارد، دانشمندان در درست بودن این باور با هم مجادله دارند.

محققان باور استفاده از استراتژی‌های مقابله و تمرکز بر مواردی به غیر قد را تقویت کرده‌اند. تهیه لیستی از بهترین ویژگی‌های شما چه فیزیکی و چه غیر فیزیکی می‌تواند به شما در بهبود دیدگاه شما کمک کند.

علاوه بر این شما می‌توانید بر زمینه‌های دیگر خودسازی تمرکز کنید. کاهش و وزن یا عضله سازی اعتمادبه‌نفس شما در ارتباط با ظاهرتان را افزایش می‌دهد.

حرف آخر

قد هر تا حد زیادی به ژنتیک او وابسته است و بیشتر مردم پس از 18 سالگی بلندتر نمی‌شوند.

بااین‌وجود تغذیه مناسب در طول کودکی و نوجوانی می‌تواند به شما در رسیدن به حداکثر قد بالقوه خود کمک کند.

اگر شما از قد خود راضی نیستید، می‌توانید راهکارهای ساده‌ای برای داشتن ظاهر و احساس بهتر در نظر بگیرید.

این راه‌کارها شامل داشتن حالت بدنی مناسب، پوشیدن کفش پاشنه‌بلند یا استفاده از پاشنه داخلی کفشی یا بدن‌سازی و عضله سازی هستند.

علاوه بر این، با تمرکز بر نقاط قوت خود و دیگر زمینه‌های خودسازی می‌توانید از توجه بیش‌ازحد به قد خود دست‌بردارید.

درنهایت، شما نمی‌توانید برخی چیزها را تغییر دهید اما می‌توانید به دنبال بهتر ساختن آن باشید.

منبع: www:healthline.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *