خانه » سلامت » اتوفاژی چیست؟ – رژیم اتوفاژی و خودخواری بدن
رژیم اتوفاژی

اتوفاژی چیست؟ – رژیم اتوفاژی و خودخواری بدن

بازدیدها: 13

رژیم اتوفاژی و روزه داری امروزه در صنعت تناسب اندام سروصدا به پا کرده است. اما آیا رژیم اتوفاژی یک معجزه شفا بخش است؟

اتوفاژی چیست؟

اتوفاژی به پاکسازی سلولهای آسیب دیده توسط بدن گفته می شود. در این فرایند سلولهای جدید و سالم جایگزین سلولهای معیوب و فرسوده می شوند. رژیم های سم زادیی دیگر به خاطر جایگزین شدن سریع نسبت به پاکسازی کارایی چندانی ندارند.

اتو “Auto” به معنی خود و فاژی “phay” به معنای خوردن است. پس معنای لغوی این کلمه خود خواری است. با توجه به معنای این کلمه شاید هیچ گاه نخواهید چنین اتفاقی برای شما بیفتد. اما در واقع اتوفاژی به طور کلی برای سلامت شما مفید است.

باور کنید یا نه شما می توانید به بدن خود آموزش دهید که خود را بخورد. این روشی است که می توانید با آن بدن خود را پاکسازی کنید. در این فرایند بدن غشاهایی تولید می کند که ضایعات سلولهای مرده، بیمار یا فرسوده را شکار می کند و پس از تجزیه آنها از مولکولهای حاصل برای تولید انرژی و ساختن اجزا سلولی جدید استفاده می کند.

فواید اتوفاژی

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اتوفاژی در کنترل التهاب و افزایش ایمنی نقش دارد. در یک تحقیق انجام شده در سال 2012 بر روی موشها محافظت در برابر سرطان، اختلالات تحلیل برنده عصبی، عفونت ها، بیماریهای التهابی، پیری و مقاومت در برابر انسولین مشاهد شد.

تحقیق دیگر در همان سال نشان داد نبود اتوفاژی می تواند مضر باشد. محققان دریافتند برداشتن ژن اتوفاژی در موش موجب چاقی، بی حالی، کلسترول بالا و نقص عملکرد مغز می شود.

از نظر کمپ اتوفاژی بدن ما را به دستگاهی تبدیل می کند که از شر بخش های معیوب خود خلاص می شود، رشد سرطان و مشکلاتی مانند چاقی و دیابت را متوقف می کند.

از نظر لوئیزا پیتر فایده اصلی اتوفاژی درعملکرد ضدپیری آن است. به گفته او این روش با برگشت ساعت بدن و تولید سلولهای جوانتر شناخته می شود.

یکی از محققین در این زمینه می گوید وقتی سلولهای بدن دچار فشار می شوند، اتوفاژی در بدن افزایش می یابد. این کار به افزایش طول عمر ما کمک می کند.

اسکات کیتلی می گوید اتوفاژی در زمان گرسنگی، با تجزیه مواد سلولی و استفاده مجدد آنها برای فرایندهای ضروری، بدن را سرپا نگه می دارد. البته خود این کار نیز انرژی مصرف می کند و نمی تواند مدت زیادی ادامه داشته باشد. اما بدن با این کار به ما فرصت می دهد تا بتوانیم دوباره تغذیه کنیم.

از نظر دکتر پیتر فواید اتوفاژی به شرح زیر است:

پروتئین های سمی که موجب بیماریهای تحلیل برنده عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر هستند را از سلولها خارج می کنند.

  • پروتئین های باقیمانده را بازیافت می کند.
  • انرژی و اجزاء ساختمانی را برای سلولها فراهم می کند که می تواند برای ترمیم نیز مفید باشد.
  • در مقایس بزرگتر، این فرایند باعث بازسازی و سلامت سلولها می شود.
  • اتوفاژی به خاطر نقشی که در پیشگیری یا درمان سرطان دارد نیز مورد توجه است.

اتوفاژی و سرطان

به گفته کیتلی هرچه سن بالاتر می رود اتوفاژی کمتر می شود. این بدان معناست که سلولهایی که دیگر کار نمی کنند یا ممکن است آسیب زا باشند اجازه تکثیر پیدا می کنند.

از آنجائیکه سرطان از نوعی سلولهای معیوب شروع می شود، بدن باید این سلولهای را شناسایی کند و آنها را اغلب با فرایند اتوفاژی از بین ببرید. به همین دلیل محققان به دنبال بررسی احتمال تاثیر اتوفاژی بر کاهش خطر سرطان هستند.

دکتر پیتر می گوید هرچند شواهدی علمی برای پشتیبانی از این وجود ندارد، برخی از مطالعات نشان می دهند که بسیاری از سلولهای سرطانی را می توان از طریق اتوفاژی از بین برد. به این ترتیب، بدن با شناسایی و از بین بردن سلولهای معیوب، مکانیسم ترمیم را فعال می کند که باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.

محققان معتقدند به تحقیقات بیشتری نیاز است تا بتوان اتوفاژی را به عنوان یک درمان برای سرطان معرفی کرد.

رژیم اتوفاژی

1- روزه داری متناوب

روزه داری موثرترین روش برای تحریک اتوفاژی است. از جمله روشهایی که به بدن فشار می آورد گرسنگی دادن دوره ای است. این کار ممکن است برای شما خوشایند نباشد اما در نهایت مفید است. یک تحقیق انجام شده نشان می دهد که گرسنگی متناوب و اتوفاژی می توانند سرطان را درمان کند در حالیکه از سلولهای سالم محافظت می کند و عوارض جانبی را کاهش می دهد.

در تحقیقی که بر روی موشها انجام شد، بهبود عملکرد شناختی، ساختار مغز و نوروپلاستی مشاهده شد که برای توانایی مغز در شناخت و بازسازی خود مفید است. البته کاملا مشخص نیست که این تاثیر به خاطر اتوفاژی بوده باشد.

دکتر کمپ برای تحریک اتوفاژی دو روز در هفته را 18 ساعت روزه داری می کرد. هر چند او می داند انجام این کار برای بسیاری از ما سخت است.

یک بررسی نشان داده است که این کار ممکن است تاثیرات مثبتی از جمله کاهش وزن تا کاهش بیماری و افزایش طول عمر داشته باشد. به خاطر داشته باشید روزه داری برای کودکان، زنان باردار، افراد مبتلا به دیابتی و دیگر مسائل مربوط به قند خون توصیه نمی شود.

2- کاهش مصرف کربوهیدرات

یک روش خوب برای فعال کردن اتوفاژی بدون گرسنگی کشیدن رژیم کتوز است. هر چند ممکن نیاز باشد شیرینی مورد علاقه خود را ترک کنید. در رژیم کتوز مصرف کربوهیدرات انقدر کاهش می یابد تا بدن مجبور باشد از چربی برای منبع سوختی خود استفاده کنید.

کتوز یک رژیم غذایی برچربی و کم کربوهیدرات است که همان فواید روزه داری را بدون روزه گرفتن دارد. این رژیم همانند یک میانبر برای ایجاد همان تغییرات متابولیک سودمند عمل می کند. اما بدن را با بار اضافی غافلیگیر نمی کند و به بدن فرصتی می دهد تا بر سلامت و ترمیم خود تمرکز کند.

در رژیم کتوز، شما حدود 75 درصد از کالری خود را از چربی و 5 تا 10 درصد را از کربوهیدرات دریافت می کنید. این تغییر در منابع کالری مسیر متابولیک بدن شما را تغییر می دهد. بدن به جای گلوکز موجود در کربوهیدرات شروع به استفاده از چربی برای سوخت می کند. بدن در واکنش به این محدودیت شروع به تولید کتون می کند که تاثیرات محافظتی زیادی دارد. رژیم کتوز همان اتوفاژی ناشی از گرسنگی را به دنبال دارد که تاثیرات محافظتی بر اعصاب دارد.

کم بودن گلوکز در این دو رژیم با انسولین کمتر و گلوکاگون بیشتر ارتباط دارد. سطح گلوکاگون یکی از چیزهایی است که بر اتوفاژی تاثیر دارد. درصورتی که میزان قند به خاطر روزه داری یا رژیم کتوز کاهش یابد، فشار مثبتی ایجاد می شود که حالت ترمیمی بدن را فعال نگه می دارد.

3- ورزش

به غیر از رژیم غذایی، ورزش نیز در تحریک اتوفاژی نقش دارد. طبق یک تحقیق صورت گرفته روی حیوانات مشخص شد فعالیت بدنی باعث تحریک اتوفاژی در اندامهایی می شود که بخشی از فرایند تنظیم متابولیک هستند.

ورزش به بدن شما فشار می آورد و در واقع با ماهیچه های شما آسیب می زند. ورزش باعث پارگیهای میکروسکوپی می شود که به دنبال آن بدن برای ترمیم آن یورش می آورد. این کار ماهیچه های شما را در برابر آسیب بیشتر قوی تر می سازد. ورزش منظم رایج ترین روشی است که به پاکسازی بدن کمک میکند.

در یک تحقیق انجام شده بر روی موشها مشخص شد، پس از 30 دقیقه فعالیت بر روی یک تردمیل، سلامت موشها با از بین بردن سلولهای معیوب خود افزایش یافت.

نمی توان به راحتی مشخص کرد که به چه میزان ورزش برای افزایش اتوفاژی نیاز است. اما مسلما ورزش جدا از نقش احتمالی در اتوفاژی فواید بسیاری دارد.

آیا راههای آسانتری برای تحریک اتوفاژی وجود دارد؟

در حال حاضر راه ساده تری وجود ندارد. دانشمندان در حال تلاش هستند تا راههای ساده تری بیابند. بسیاری از افراد به دنبال تحریک اتوفاژی با مواد شیمیایی هستند. اما راه زیادی تا چنین دستاوری وجود دارد. تغییرات زیاد در طول کتوز رخ می دهد که نمی توان همه آنها را با یک قرص ایجاد کرد. ممکن است همان فشاری که همراه کتوز وارد می شود برای دریافت نتیجه ضروری باشند.

لازم نیست شما هر روز ورزش کنید، گرسنگی بکشید یا رژیم کتوز داشته باشید. حتی چند ساعت و چند روز انجام این کارها می تواند مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *