خانه » سلامت » 10 تاثیر شگفت انگیز ورزش کردن بر سلامتی

10 تاثیر شگفت انگیز ورزش کردن بر سلامتی

بازدیدها: 10

ورزش کردن به عنوانی هر حرکتی تعریف می‌شود که ماهیچه‌های شما را به کار می‌کشد و باعث می‌شود بدن شما کالری بسوزاند. همان‌طور که می‌دانیم فعال بودن فواید فیزیکی و ذهنی بسیاری دارد. همچنین می‌تواند باعث طول عمر بیشتر شما شود. در اینجا 10 تاثیر ورزش بر بدن و مغز شما را بازگو می‌کنیم.

1- ورزش شما را شادتر می‌سازد

همانطور که مشخص‌شده است که ورزش خلق‌وخوی شما را بهبود می‌بخشد و احساس افسردگی، نگرانی و استرس را در شما کاهش می‌دهد. ورزش باعث تغییراتی در بخش‌هایی از مغز می‌شود که کار آن ها مهار استرس و نگرانی است و حساسیت مغز نسبت به هورمون‌های سروتونین و نوراپی نفرین را افزایش می‌دهد که فرد را از احساس افسردگی رها می‌سازد.

علاوه بر این، ورزش تولید اندورفین‌ها را افزایش می‌دهد که به افزایش احساسات مثبت کمک کرده و  احساس درد را کاهش می‌دهد. ورزش در کاهش نشانه‌ها در افرادی که از اضطراب رنج می‌برند مؤثر بوده است. این امر به افراد کمک می‌کند از حالت ذهنی خودآگاه شوند و حواس خود را از ترس‌ها پرت نمایند.

جالب است بدانید که مهم نیست با چه شدتی ورزش می‌کنبد. خلق‌وخوی شما از هر میزان از فعالیت بدنی نفع می‌برد. در حقیقت، تحقیقی که روی 24 زن با علائم افسردگی انجام شد نشان داد که ورزش با هر شدتی احساس افسردگی را کاهش می‌دهد. تاثیر ورزش بر خلق‌وخو آن‌قدر زیاد است که ورزش کردن یا ورزش نکردن در کوتاه مدت تفاوت زیادی در این رابطه ایجاد می‌کند.

در تحقیقی که بر روی 26 زن و مرد سالمی که به‌طور منظم ورزش می‌کردند انجام شد، از آن‌ها خواسته شد تا دو هفته ورزش را ادامه دهند یا آن را متوقف کنند. کسانی که از ورزش کردن دست برداشته بودند، در انتها روحیه بدتری داشتند.

2- ورزش به کاهش وزن کمک می‌کند

برخی مطالعات نشان داده اند که بی‌تحرکی عامل مهمی در افزایش وزن و چاقی محسوب می‌شود. برای درک تاثیر ورزش بر کاهش وزن، باید رابطه بین ورزش و مصرف انرژی را درک کنید.

بدن شما به سه روش انرژی مصرف می‌کند: هضم غذا، ورزش و تداوم عملکرد بدن مانند ضربان قلب و تنفس . درحالی‌که رژیم گرفتن با کاهش مصرف کالری سوخت‌وساز را کاهش می‌دهد و باعث به تاخیر افتادن کاهش وزن می‌شود، در مقابل، مشخص‌شده است که ورزش منظم نرخ سوخت‌وساز شما را افزایش می‌دهد و در ادامه آن بدن کالری بیشتری می‌سوزاند و به این ترتیب به کاهش وزن کمک می‌کند.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که ترکیب ورزش ایروبیک با ورزش‌های استقامتی می‌تواند سوزندان چربی و حفظ توده ماهیچه ای را به حداکثر می رساند که برای جلوگیری از اضافه‌وزن ضروری هستند.

3- ورزش برای ماهیچه‌ها و استخوان‌ها مفید است

ورزش نقش مهمی در ساختن و قوی نگه‌داشتن ماهیچه‌ها و استخوان‌ها دارد. فعالیت بدنی مانند وزنه‌برداری درصورتی‌که با مصرف پروتئین کافی همراه باشد می‌تواند عضله سازی را تقویت کند. این بدان دلیل است که ورزش هورمون‌هایی آزاد می‌کند که توانایی ماهیچه‌ها در جذب اسیدآمینه را افزایش می‌دهد. این کار به رشد و کاهش تحلیل ماهیچه کمک می‌کند.

با بالا رفتن سن، عضلات توده و عملکرد خود را از دست می‌دهند که باعث آسیب و ناتوانی در فرد می‌شود. فعالیت بدنی منظم برای کاهش تحلیل عضلات و حفظ استحکام آن‌ها همراه با بالا رفتن سن ضروری است. همچنین ورزش در زمانی که شما جوان‌تر هستید علاوه بر کمک به پیشگیری از پوکی استخوان در آینده به افزایش تراکم استخوان کمک می‌کند.

جالب است بدانید که ورزش‌های پرفشار مانند ژیمناستیک و دو یا ورزش‌های با فشار گاه‌وبیگاه مانند فوتبال و بسکتبال نسبت به ورزش‌ها بدون فشار مانند شنا و دوچرخه سوای تراکم استخوانی را بیشتر تقویت می‌کنند.

4- ورزش میزان انرژی افزایش می‌دهد

ورزش علاوه بر افراد سالم در کسانی که از بیماری‌های جدی رنج می‌برند انرژی را افزایش می‌دهد. نتایج یک تحقیق نشان داد که شش هفته ورزش منظم احساس خستگی را در 36 نفر از افراد سالمی که از خستگی دائمی رنج می‌بردند کاهش داده است. علاوه بر این ورزش می‌تواند انرژی را در کسانی که از سندرم خستگی مزمن (CFS) و دیگر بیماری‌های جدی رنج می‌برند افزایش دهد.

درواقع، ورزش به نظر در مقابله با CFS نسبت به روش‌های درمانی دیگر ازجمله روش‌های درمانی منفعل مانند تمدد اعصاب (ریلکسیشن) یا کشش یا حتی بدون اقدام خاصی مؤثرتر است.

علاوه بر این، ورزش انرژی را در کسانی که از بیماری‌های پیش‌رونده مانند سرطان، HIV/AIDS و مولتیپل اسکلروزیس رنج می‌برند نیز افزایش می‌دهد.

5- ورزش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد

عدم فعالیت بدنی منظم دلیل اولیه ابتلا به بیماری‌های مزمن محسوب می‌شود. همان‌طور که مشخص‌شده است ورزش منظم حساسیت به انسولین، آمادگی قلبی عروقی و ترکیب بدنی را بهبود می‌بخشد و فشارخون و قند خون را پایین می‌آورد.

در مقابل نداشتن ورزش منظم حتی در کوتاه‌مدت ممکن است باعث افزایش قابل‌توجه چربی شکم می‌شود که دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی و عمر کوتاه‌تر را به دنبال دارد. بنابراین فعالیت بدنی روزانه برای کاهش چربی شکم و کاهش خطر ابتلا به این بیماری‌ها توصیه می‌شود.

6- ورزش به‌سلامت پوست کمک می‌کند

پوست شما تا حدی تحت تأثیر استرس اکسیداتیو است. استرس اکسیداتیو زمانی رخ می‌دهد که دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن نمی‌تواند از پس ترمیم آسیبی که رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها می‌زنند، برآید. این امر به ساختار درونی آسیب می‌زند و پوست شما را خراب می‌کند.

اگرچه فعالیت بدنی شدید و تمام‌عیار خود باعث آسیب اکسیداتیو می شود، ورزش منظم می‌تواند تولید آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی را افزایش دهد که به محافظت از سلول‌ها کمک می‌کنند. درعین‌حال، ورزش گردش خون را افزایش می‌دهد و باعث سازگاری سلول‌های پوست می‌شود که ظهور علائم پیری در پوست را به تأخیر می‌اندازد.

7- ورزش کردن به سلامت مغز و حافظه کمک می‌کند

ورزش می‌تواند باعث بهبود عملکرد مغز شود و مهارت‌های حافظه و تفکر را حفظ نماید. ورزش در ابتدا ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد که باعث افزایش گردش خون و اکسیژن در مغز شما می‌شود. این کار تولید هورمون‌های رشد سلول‌های مغز را تقویت می‌کند.

علاوه بر این، تاثیر ورزش در پیشگیری از بیماری‌های مزمن به معنای فایده آن برای مغز شماست زیرا عملکرد مغز تحت تأثیر این بیماری‌ها کاهش می یابد. فعالیت بدنی منظم بخصوص در مسن‌ترها اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا بالا رفتن سن همره با استرس اکسیداتیو و التهاب باعث افزایش تغییر در ساختار و عملکرد مغز می‌شود.

همچنین مشخص‌شده است که ورزش باعث می‌شود اندازه هیپومپ (بخشی از مغز که در حافظه و یادگیری نقش حیاتی دارد) می شود.  در آخر ورزش تغییراتی در مغز که باعث بیماری آلزایمر و جنون جوانی می شوند را کاهش می‌دهد.

8- ورزش به تمدد اعصاب و کیفیت خواب کمک می‌کند

ورزش منظم می‌تواند به تمدد اعصاب و بهتر شدن خواب شما کمک کند. در این رابطه، تخلیه انرژی که در طول ورزش رخ می‌دهد باعث تحریک فرایند احیاء در طول خواب می شود. علاوه بر این افزایش دمای بدن که در طول ورزش کردن رخ می‌دهد با کاهش دما در طول خواب کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد.

مطالعات بسیاری در زمینه تاثیر ورزش بر خواب صورت گرفته‌اند که همگی به نتایج مشابه ای رسیده‌اند. نتایج یک تحقیق نشان داد که 150 دقیقه فعالیت متوسط تا زیاد در هر هفته می‌تواند کیفیت خواب را تا 65% بهبود دهد.

تحقیق دیگری نشان داد که 16 هفته فعالیت بدنی کیفیت خواب را افزایش می‌دهد و به افراد بی‌خواب شرکت‌کننده در تحقیق کمک کرد خواب طولانی‌تر و عمیق‌تری نسبت به سایرین داشته باشند. همچنین به آن‌ها کمک کرد انرژی بیشتری در طول روز داشته باشند.

علاوه بر این‌ها، انجام ورزش منظم به نظر برای سالمندانی که تحت تأثیر اختلالات خواب هستند نیز مفید است. همچنین می‌توانید با نوع ورزشی که انتخاب می‌کنید انعطاف‌پذیری خود را بالا ببرد. به نظر می‌رسد ورزش ایروبیک به‌تنهایی یا در ترکیب با ورزش‌های استقامتی به یک اندازه کیفیت خواب را بهبود می دهند.

9- ورزش باعث کاهش درد می‌شود

وجود دردهای مزمن در بدن می‌تواند تضعیف‌کننده باشد، اما ورزش کردن به کاهش آن کمک می‌کند. درواقع، در گذشته طی سالیان سال برای درمان دردهای مزمن به استراحت و بی‌تحرکی توصیه می‌شد. بااین‌وجود، تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که ورزش می‌تواند به رهایی از دردهای مزمن کمک کند. مروری بر چند تحقیق نشان می‌دهد که ورزش به کسانی که از دردهای مزمن رنج می‌برند کمک می‌کند تا درد خود را کاهش دهند و کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشند.

نتایج چند مطالعه نشان داده است که ورزش می‌تواند به کنترل درد مرتبط با بیمارهای مختلف ازجمله کمردردهای مزمن، فیبرومیالژیا (سندرم درد اسکلتی- عضلانی) و اختلال بافت نرم شانه کمک کند. علاوه بر این، فعالیت بدنی تحمل در برابر درد را بالا می‌برد و احساس درد را کاهش می‌دهد.

10- ورزش کردن زندگی جنسی بهتری به دنبال دارد

همان‌طور که ثابت‌شده است ورزش تحریک جنسی را تقویت می‌کند. انجام ورزش منظم سیستم قلبی عروقی را قوی می‌سازد، گردش خون را بهبود می‌بخشد و خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها افزایش می‌یابد که همگی این‌ها زندگی جنسی شما را بهبود می‌دهند.

فعالیت بدنی عملکرد و لذت جنسی را علاوه بر افزایش دفعات فعالیت جنسی افزایش می‌دهد. در تحقیقی بر روی یک گروه از زنان 40-50 ساله مشاهده شد که آن‌ها وقتی در ورزش‌های پرتحرک‌تر مانند دو سرعت، بوت کمپ (اردوی آموزشی و تمرینی) و وزنه‌برداری شرکت می‌کنند به‌دفعات بیشتر ارگاسم را تجربه می‌کنند.

همچنین در میان یک گروه متشکل از 178 مرد که چند ساعت در هفته ورزش می‌کردند گزارش شد که  امتیاز عملکرد جنسی بالاتری دارند. همچنین نتایج یک تحقیق نشان دهد که روال ساده 60 دقیقه پیاده‌روی در اطراف خانه به 41 مرد کمک کرد تا علائم اختلال نعوظ خود را تا 71% کاهش دهند.

تحقیق دیگری که روی 78 مرد بی‌تحرک انجام شد نشان داد که 60 دقیقه پیاده‌روی در هر روز (سه و نیم روز در هفته به‌طور متوسط) رفتار جنسی آن‌ها ازجمله، دفعات، عملکرد کافی و رضایت بهتر می‌شود. علاوه بر این‌ها یک تحقیق نیز ثابت کرد زنانی که از سندرم تخمدان پلی کیستیک که تحریک جنسی آن‌ها را کاهش می‌دهد رنج می‌برند، با ورزش منظم به مدت 16 هفته تحریک جنسی بالاتری داشتند.

حرف آخر

ورزش کردن مزایای بی‌شماری دارد و تقریباً تمام جنبه‌های سلامتی از درون و بیرون را بهبود می‌بخشد.

فعالیت بدنی منظم می‌تواند تولید هورمون‌هایی را افزایش دهد که حس شادی به شما می‌دهند و خواب شما را بهتر می‌سازند.

ورزش ظاهر پوست شما را بهبود می‌دهد و به کاهش وزن و پیشگیری از اضافه‌وزن کمک می‌کند و خطر بیماری‌های مزمن را پایین می‌آورد و زندگی جنسی را بهبود می‌دهد.

فرقی نمی‌کند شما ورزش خاصی را انجام دهید یا از دستورالعمل 150 دقیقه فعالیت در هر هفته پیروی کنید، شما مطمئناً به روش‌های بسیاری سلامت خود را بهبود می‌بخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *