خانه » سلامت » بهداشت دستگاه تنفسی » 10 درمان طبیعی برای آنفلونزا و سرما خوردگی در منزل
درمان سرما خوردگی و آنفلونزا

10 درمان طبیعی برای آنفلونزا و سرما خوردگی در منزل

بازدیدها: 3

عامل ایجاد آنفلوانزا ویروس است. چند نوع ویروس وجود دارد که می‌توانند باعث ابتلا به آنفلوانزا شوند. اگرچه درمانی برای آنفلوانزا وجود ندارد اما می توان از درمان‌های طبیعی برای کاهش علائم از آن‌ها استفاده کرد. این درمان‌ها به کوتاه شدن دوره بیماری کمک می‌کنند. در ادامه 10 درمان طبیعی و نحوه استفاده و دلیل استفاده از آن‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم.

1- آب و مایعات بنوشید

نوشیدن آب و مایعات دیگر در زمان ابتلا به آنفلونزا بسیار مهم از قبل است. فرقی نمی‌کند شما آنفلوانزای تنفسی داشته باشید یا آنفلوانزای معده، این درمان در هر دو مورد صدق می‌کند. آب به مرطوب نگه‌داشتن بینی، دهان و گلو کمک می‌کند و این کار بدن شما از دست‌ساخته شدن خلط رها می‌سازد. درصورتی‌که خوردن و آشامیدن شما صحیح نباشد ممکن است دچار کم‌آبی شوید. اسهال و تب (که دو علائم معمول آنفلوانزا هستند) نیز باعث کم‌آبی بدن می‌شوند.

شما با مصرف بیشتر موارد زیر می‌توانید به بدن خود آب‌رسانی کنید:

  • آب
  • آب نارگیل
  • نوشیدنی‌های ورزشی
  • جوشانده گیاهی
  • آب‌میوه تازه
  • سوپ
  • آبگوشت
  • میوه و سبزیجات خام

در صورت مشاهده موارد زیر می‌توانید بفهمید که آیا آب و مایعات کافی دریافت می‌کنید یا خیر:

  • به‌طور منظم ادرار دارید
  • رنگ ادرار تقریباً شفاف یا زرد کم‌رنگ است

اگر ادرار شما زرد پررنگ یا کهربایی است ممکن است به کم‌آبی دچار شده باشید. پرهیز از سیگار کشیدن تا حد امکان نیز مفید است زیر سیگار بینی شما را تحریک می‌کند.

2- بیشتر استراحت کنید

استراحت و خواب بیشتر در زمان ابتلا به آنفلوانزا حائز اهمیت است. خوابیدن می‌تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند. این کار به سیستم ایمنی در دفاع از بدن در برابر ویروس آنفلوانزا کمک می‌کند. کارهای روزمره خود را کنار بگذارید و استراحت را در اولویت قرار بدهید تا قوای خود را دوباره بازیابید.

3- آبگوشت گرم بخورید

خوردن آبگوشت گرم مرغ یا قلم و استخوان گاو راه خوبی برای کمک به آب‌رسانی به بدن است. این کار به شل شدن و فروریختن خلط بینی و سینوس کمک می‌کند.

آبگوشت قلم به‌طور طبیعی پروتئین و مواد معدنی زیادی مانند سدیم و پتاسیم دارد. خوردن این سوپ راه خوبی برای ذخیره دوباره این مواد مغذی در زمان آنفلوانزا است. به‌علاوه پروتئین در بازسازی سلول‌های ایمنی نقش مهمی دارد.

سوپ‌های آماده مختلفی در بازار وجود دارند که شما می‌توانید خریداری کنید اما مطمئن شوید که سوپی با سدیم (نمک) پایین تهیه نمایید). همچنین می‌توانید در خانه با جوشاندن مرغ و قلم گاو خودتان آبگوشت تهیه کنید. همچنین می‌توانید بخشی از آن را برای استفاده آینده فریز نمایید.

4- مصرف روی (زینک ) خود را بالا ببرید

زینک معدنی ماده مهمی برای سیستم ایمنی بدن شما محسوب می‌شود. این ماده مغذی به بدن شما در ساختن گلبول‌های سفید مدافع در برابر میکروب‌ها کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند که زینک می‌توانید به کاهش علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک کند. زینک به بدن شما در مبارزه را با ویروس آنفلوانزا کمک می‌کند و ممکن است تکثیر آن را کند نماید.

شما می‌توانید در طول فصل آنفلوانزا مکمل زینک یا مولتی‌ویتامین حاوی زینک مصرف نمایید. همچنین می‌توانید با یک رژیم روزانه متوازن مقدار زیادی زینک دریافت کنید. غذاهای حاوی زینک عبارت‌اند از:

  • گوشت قرمز
  • صدف
  • عدس
  • نخود
  • لوبیا
  • مغزها
  • بذرهای خوراکی
  • لبنیات
  • تخم‌مرغ

5- غرغره آب‌نمک انجام دهید

شستشو با آب گرم و نمک می‌تواند گلودرد را کاهش دهد. این کار به برطرف کردن خلط نیز کمک می‌کند. در اینجا نحوه انجام این کار را به شما توضیح می‌دهیم:

آب را بجوشانید یا گرم کنید و بگذارید تا به دمای اتاق برسد و ولرم شود. یک دوم قاشق چای‌خوری نمک را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید.

آب‌نمک را به ته حلقتان بریزید و آن را به مدت 10 تا 30 ثانیه غرغره کنید به‌طوری‌که دهان و حلق شما شستشو شود

آب‌نمک را قورت ندهید. به کودکان تا زمانی که غرغره کردن با آب ساده را یاد نگرفته‌اند اجازه این کار را ندهید.

6- دم‌نوش گیاهی بنوشید

دم‌نوش‌های گیاهی خواص ضد باکتریایی و ضدویروسی دارند. انیسون ستاره‌ای یا همان بادیان ختایی یک گونه ستاره‌ای شکل است که در گذشته از آن عصاره اسلتامیویر  (یک داروی ضدویروس) گرفته می‌شد.

فسفات اسلتامیویر (که بیشتر با عنوان تامیفلو شناخته می‌شود) یک داروی تجویزی با نسخه است که برای سرعت بخشیدن به بهبودی یا پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا استفاده می‌شود. این دارو خواص ضدویروسی دارد و در برابر برخی انواع ویروس آنفلوانزا مؤثر است. دم‌نوش‌های دیگر و چای سبز  فواید آنتی‌اکسیدانی و مبارزه با میکروب دارند.

دم‌نوش گیاهی می‌تواند به بدن شما در مبارزه با ویروس آنفلوانزا کمک کند. نوشیدن دم‌نوش گیاهی گلو و سینوس‌های شما را روان می‌سازد. شما می‌توانید با بادیان ختایی و دیگر دم‌نوش‌های زیر دم‌نوش مبارزه با آنفلوانزا درست کنید.

  • چای سبز یا سیاه
  • زردچوبه
  • زنجبیل تازه یا خشک یا خمیر زنجبیل
  • سیر تازه
  • میخک

دم‌نوش‌های گیاهی را با عسل خالص شیرین کنید. عسل، ژل رویال و دیگر فراورده‌های زنبور خواص ضدویروسی و ضد باکتریایی دارند. دم‌نوش‌های کیسه‌ای بسیاری با این ترکیبات خشک‌شده در دسترس هستند.

7- از روغن‌های ضروری استفاده کنید

برخی انواع  روغن‌های ضروری ممکن است به محافظت از شما در برابر برخی ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک کند. یک مطالعه انجام شده نشان داد که روغن درخت چای با کاهش یا توقف تکثیر ویروس می‌تواند به مبارزه با ویروس آنفلوانزا کمک کند. طبق این مطالعه، روغن درخت چای زمانی بهتر عمل می‌کند که ظرف دو ساعت پس از ابتلا مصرف شود. این امر نشان می‌دهد که این روغن می‌تواند از تکثیر ویروس جلوگیری کند.

در عمل شما می‌توانید چند قطره روغن درخت چای را باه صابون مایع دست خود در زمان شستشوی دست اضافه کنید یا آن را با لوسیون مورداستفاده خود ترکیب نمایید. برخی از دهان‌شویه‌های موجود در بازار حاوی چنین ترکیبی هستند.

روغن‌های ضروری گیاهی دیگری که می‌توانند به‌عنوان آنتی باکتری و آنتی‌ویروس عمل کنند عبارت‌اند از:

  • روغن دارچین
  • روغن نعناع
  • روغن اکالیپتوس
  • روغن شمعدانی
  • روغن لیمو
  • روغن آویشن
  • روغن پونه کوهی

از روغن‌های اساسی تنها به شیوه گفته‌شده استفاده نمایید. روغن‌های اساسی را قورت ندهید، بسیاری از آن‌ها سمی هستند. بیشتر روغن‌های اساسی را می‌توان پس از ترکیب آن‌ها با روغن‌هایی مانند روغن‌زیتون و روغن بادام بر روی پوست استفاده کرد. همچنین می‌توانید به غذاهای خود ادویه و گیاهان دارویی و معطر خشک و تازه اضافه کنید تا از فواید مشابه ای بهره‌مند شوید.

اسپری کردن روغن‌های اساسی در هوا با یک اسپری می‌تواند به شما در مقابل برخی ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک کند. آگاه باشید که آروما تراپی (یا رایحه‌درمانی) بر روی کودکان، زنان باردار و شیرده و حیوانات خانگی تأثیرگذار است.

8- از دستگاه بخور استفاده کنید

ویروس آنفلوانزا در هوای سرپوشیده خشک بیشتر زنده می‌کند زیرا باعث می‌شود ویروس راحت‌تر منتشر شود. دمای سردتر بیرون از خانه به‌طورمعمول رطوبت کمتری دارد. هوای دخل خانه هم ممکن است به خاطر استفاده از بخاری و کولر خشک شود. استفاده از دستگاه بخور برای افزایش رطوبت داخل خانه و محل کار به کاهش ویروس آنفلوانزا در هوا کمک می‌کند.

9- بخور بگیرید

تنفس بخار روی یک ظرف پر از آب گرم به باز کردن راه بینی، سینوس‌ها، حلق و شش‌ها کمک می‌کند. بخور گرفتن یا بخور درمانی از بخار آب برای کاهش تجمع خلط استفاده می‌کند. هوای مرطوب گرم شما را از تورم در بینی و شش‌ها رها می‌سازد. بخور گرفتن می‌تواند به رفع سرفه خشک، سوزش بینی و تنگی نفس کمک کند.

برای بخور گرفتن می‌توانید ظرفی پر از آب کرده و روی اجاق‌گاز بگذارید یا داخل دستگاه بخور آب بریزید و آن را روشن نمایید. از بخور آب در حال جوش بپرهیزید. قبل از تنفس بخار دمای آن را بررسی کنید. صورت و دست‌های خود را با فاصله کافی بر روی بخار بگیرید تا مانع سوختگی پوست خود شوید. چند قطره روغن اساسی یا ویکس به آب اضافه کنید تا از مزایای ضدویروسی و ضد باکتریایی آن‌ها بهره ببرید.

10- غذاهای ملایم و زود هضم بخورید

درصورتی‌که به آنفلوانزای معده مبتلا شده‌اید، مقدار غذای کمتری بخورد. پرسی به‌اندازه کف دست را امتحان کنید. آنفلوانزای معده می‌تواند باعث حالت تهوع، گرفتگی شکم و اسهال شود. غذاهای ملایم ساده‌تر هضم می‌شوند و می‌توانند به کاهش علائم معده کمک کنند.

غذاهایی که هضم آن‌ها برای معده راحت‌تر است عبارت‌اند از:

  • رژیم BRAT (موز، برنج، پوره سیب، نان تست)
  • بیسکویت ترد و بی شکر
  • غلات پخته‌شده (جو دوسر و فرنی)
  • ژلاتین
  • سیب‌زمینی آب‌پز
  • مرغ آب‌پز یا کباب شده
  • سوپ و آبگوشت
  • نوشیدنی‌های غنی از الکترولیت (مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم و …)

از خوردن غذاهایی که معده و گوارش شما را تحریک می‌کنند بپرهیزید

غذاهایی که در صورت ابتلا به آنفلوانزای معده باید از آن‌ها پرهیز کرد:

  • شیر
  • پنیر
  • کافئین
  • گوشت
  • غذاهای تند و ادویه‌دار
  • غذاهای سرخ‌شده
  • غذاهای چرب
  • الکل

علائم آنفلوانزا

آنفلوانزا معمولاً باعث علائم تنفسی در بینی، حلق و شش‌ها می‌شود. علائم اصلی آنفلوانزا عبارت‌اند از:

  • تب
  • لرز
  • سردرد
  • بدن‌درد
  • آبریزش و گرفتگی بینی
  • گلودرد
  • سرفه خشک
  • احساس خستگی

آنفلوانزای معده یک ویروس آنفلوانزا است که باعث ایجاد علائم گوارشی می‌شود. در صورت ابتلا به این ویروس علائم زیر مشاهده می‌شود:

  • لرز
  • تب
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • گرفتگی شکم
  • اسهال

عوارض آنفلوانزا

آنفلوانزا گاهی اوقات ممکن است عوارضی داشته باشد و عفونت‌های ویروسی و باکتریایی دیگری در شش‌ها، گلو، گوش‌ها و نواحی دیگر ایجاد کند که عبارت‌اند از:

افراد زیر بیشتر در معرض خطر عوارض آنفلوانزا قرار دارند:

  • کودکان زیر 5 سال
  • افراد 65 سال یا بالاتر
  • کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دیگری دارند

آنفلوانزا و مشکلات سلامتی دیگر

اگربه آنفلوانزا مبتلا شده اید و با موارد زیر درگیر هستید با پزشک مشورت کنید:

  • آسم
  • بیماری‌های قلبی
  • بیماری ریه
  • دیابت
  • بیماری کلیوی
  • بیماری کبدی
  • سکته
  • صرع
  • کم خوبی داسی شکل

پزشک شما ممکن است داروهای ضدویروسی تجویز کند که به کاهش علائم و مدت‌زمان آنفلوانزا کمک می کنند. این داروها زمانی بهتر عمل می‌کنند که ظرف دو روز پس از ابتلا به آنفلوانزا مصرف شوند.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت که تب بالای 38 درجه دارید به پزشک مراجعه کنید و درصورتی‌که علائم شما پس از یک تا دو هفته بهبود نیافت به دنبال مراقبت‌های فوری باشید.

در صورت مشاهده موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • سختی در نفس کشیدن
  • درد قفسه سینه
  • تب بالای 38 درجه
  • لرز و عرق کردن
  • خلطی که رنگ عجیبی دارد
  • وجود خون در خلط
  • سرفه شدید

فرق آنفلوانزا و سرماخوردگی چیست؟

ویروس‌ها عامل ایجاد آنفلوانزا و سرماخوردگی معمولی هستند. هر دو نوع بیماری باعث تب می‌شوند. ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا علائم مشابه ای دارند. تفاوت‌های اصلی بین آنفلوانزا و سرما خوردگی در میزان شدت علائم و مدت‌زمان آن‌هاست.

علائم آنفلوانزا ناگهان شروع می‌شود و معمولاً شدید است. آنفلوانزا ممکن است یک تا دو هفته طول بکشد. اما علائم سرماخوردگی خفیف‌تر است و ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد.

نتیجه‌گیری

در بیشتر موارد ابتلا به آنفلوانزا شما نیازی به مراجعه به پزشک ندارید. در خانه بمانید و به محل کار یا مدرسه نروید. هر سال واکسن آنفلوانزا بزنید. استراحت کنید و مایعات مصرف نمایید. درمان‌های خانگی به کاهش علائم کمک می‌کنند و احساس بهتری به شما می‌دهند. در زمان ابتلا به آنفلوانزا بیشتر استراحت کنید، استراحت تأثیر زیادی بر بهبودی سریع دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *