خانه » سلامت » 10 دلیل مهم بودن خوب خوابیدن

10 دلیل مهم بودن خوب خوابیدن

بازدیدها: 8

داشتن خواب شبانه کافی برای سلامت شما بسیار حائز اهمیت است. در حقیقت، خواب به اندازه تغذیه سالم و ورزش مهم است. متأسفانه سبک زندگی غربی با الگوهای خواب طبیعی تداخل دارد. امروزه مردم کمتر از گذشته می‌خوابند و کیفیت خواب آن‌ها نیز کاهش‌یافته است.

در اینجا 10 دلیل اهمیت خواب خوابیدن را ذکر می‌کنیم.

1- کم‌خوابی باعث اضافه‌وزن شما است

نداشتن خواب کافی رابطه محکمی با اضافه‌وزن دارد. کسانی که مدت خواب آن‌ها کوتاه است، بسیار بیشتر از کسانی که خواب کافی دارند چاق می‌شوند.

درواقع خواب کوتاه‌مدت یکی از مهم‌ترین عوامل خطر چاقی محسوب می‌شود. در بررسی گسترده مشخص شد که احتمال چاقی در کودکان و بزرگ‌سالانی که خواب کوتاه‌مدتی دارند به ترتیب  89% و 55% بود.

تأثیر خواب بر افزایش وزن به خاطر عوامل بی‌شماری ازجمله هورمون‌ها و انگیزه ورزش ایجاد می‌شود. اگر شما سعی داشته باشید وزن خود را کاهش دهید، داشتن خواب با کیفیت بسیار مهم است.

2- کسانی که خوب می‌خوابند به خوردن غذاهای کم‌کالری‌تر تمایل دارند

مطالعات نشان می‌دهند، افراد محروم از خواب اشتهای بیشتری دارند و به خوردن غذاهای پرکالری‌تر تمایل دارند. محرومیت از خواب، نوسانات روزانه در هورمون‌های اشتها را مختل می‌کند و به نظر می‌رسد باعث ایجاد اشتهای ضعیف یا همان بی‌اشتهایی می‌شود. این امر ترشح بیشتر گرلین هورمون تحریک‌کننده اشتها را به دنبال دارد و سطح لپتین هورمون سرکوب‌کننده اشتها را کاهش می‌دهد.

3- خواب خوب می‌تواند باعث افزایش تمرکز و بهره‌وری شود

خواب برای جنبه‌های مختلفی از عملکرد مغز اهمیت دارد که شامل شناخت، تمرکز، بهره‌وری و عملکرد است. محرومیت از خواب بر تمام این موارد اثر منفی می‌گذارد. یک مطالعه صورت گرفته روی انترن های بیمارستان، نمونه خوبی ارائه کرده است. انترن هایی که طبق یک جدول زمانی قدیمی با ساعات کاری زیاد بیش از 24 ساعت کار می‌کردند، 36% خطای پزشکی جدی‌تری نسبت به انترنهایی داشتند که اجازه داشتند بیشتر بخوابند.

مطالعه دیگری نشان داد که کم‌خوابی به اندازه مسمومیت با الکل بر برخی جنبه‌های عملکرد مغز تأثیر منفی می‌گذارد. از سوی دیگر مشخص‌شده است که خوب خوابیدن مهارت‌های حل مسئله را بهبود می‌بخشد و حافظه را هم در کودکان و هم در بزرگ‌سالان افزایش می‌دهد.

4- خوب خوابیدن می‌تواند عملکرد ورزشی را به حداکثر برساند

مشخص‌شده است که خواب عملکرد ورزشی را افزایش می‌دهد. در یک مطالعه صورت گرفته روی بازیکنان بسکتبال، مشخص شد که خواب طولانی‌تر سرعت، دقت، زمان واکنش، و سلامت ذهنی ورزشکاران را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. خواب کم در زنان سالخورده باعث عملکرد ضعیف ورزشی و محدودیت عملکرد می‌شود.

یک بررسی صورت گرفته روی 2800 زن نشان داد که خواب کم باعث پیاده‌روی کندتر، قدرت محکم گرفتن کمتر، و مشکل بیشتر در اجرای فعالیت‌های مستقل می‌شود.

5- خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته در کسانی که خواب کمی دارند بیشتر است

مشخص است که کیفیت خواب و مدت‌زمان آن می‌تواند تأثیر زیادی بر عوامل تهدیدکننده سلامتی داشته باشد. به نظر می‌رسد این عوامل باعث ایجاد بیماری‌های مزمن ازجمله بیماری‌های قلبی می‌شوند. بررسی 15 مطالعه صورت گرفته نشان داد که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته در افرادی که خواب کافی ندارند نسبت به کسانی که هر شب 7-8 ساعت می‌خوابند بسیار بیشتر است.

6- خواب بر متابولیسم گلوکز و خطر دیابت نوع 2 تأثیر می‌گذارد

ایجاد محدودیت در خواب بر قند خون تأثیر می‌گذارد و حساسیت به انسولین را کاهش می‌دهد. در یک مطالعه صورت گرفته روی مردان جوان سالم، محدود کردن خواب به 4 ساعت در شب به مدت شش شب متوالی باعث ایجاد اعلائم پیش دیابت شد. این علائم با افزایش دادن مدت خواب پس از یک هفته برطرف شدند.

عادات بد خواب تأثیرات بدی بر قد خون در افراد معمولی دارد. کسانی که کمتر از 5 ساعت در شب می‌خوابند، به‌دفعات افزایش خطر دیابت نوع 2 را از خود بروز داده‌اند.

7- کمبود خواب با افسردگی ارتباط دارد

مسائل مربوط به سلامت روانی ازجمله افسردگی رابطه محکمی با کیفیت خواب و اختلالات خواب دارند. تخمین زده می‌شود که 90% از افراد مبتلا به افسردگی از کیفیت خواب خود شکایت دارند. خواب کم حتی باعث افزایش خطر مرگ ناشی از خودکشی می‌شود. طبق گزارشات، کسانی به اختلالات خواب مانند بی‌خوابی یا آپنه انسداد خواب دچار هستند، بیشتر از سایر افراد به افسردگی مبتلا شده‌اند.

8- خواب عملکرد ایمنی شما را بهبود می‌بخشد

حتی کمبود جزئی خواب نیز نقص در عملکرد ایمنی را به دنبال دارد. در یک مطالعه گسترده دو هفته‌ای، پس از دادن قطره بینی حاوی ویروس سرماخوردگی به شرکت‌کنندگان، ابتلا به سرماخوردگی در آن‌ها تحت نظر قرار گرفت. محققان دریافتند، کسانی که کمتر از 7 ساعت در شب خوابیده‌اند، تقریباً سه برابر بیشتر از کسانی که 8 ساعت یا بیشتر خوابیده‌اند به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند.

اگر شما سرماخورده‌اید، حداقل 8 ساعت خواب شبانه می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. خوردن سیر بیشتر نیز می‌توانند کمک‌کننده باشد.

9- کم خوابی با افزایش التهاب مرتبط است

خواب می‌تواند بر التهاب در بدن شما تأثیر بگذارد. درواقع مشخص‌شده است که کم‌خوابی باعث فعال شدن نشانگرهای نامطلوب التهاب و آسیب به سلول می‌شود. کم‌خوابی ارتباط زیادی به التهاب طولانی‌مدت دستگاه گوارشی در اختلالاتی مانند بیماری‌های التهابی روده دارد.

یک مطالعه نشان داد که افراد محروم از خواب مبتلا به بیماری کرون دو برابر بیشتر از کسانی که خوب می‌خوابند با عود بیماری مواجه می‌شوند. محققان حتی توصیه می‌کنند ارزیابی خواب می‌تواند به پیش‌بینی عواقب در افراد مبتلا به مشکلات التهابی طولانی‌مدت کمک کند.

10- خواب بر عواطف و تعاملات اجتماعی تأثیر می‌گذارد

کم‌خوابی توانایی تعاملات اجتماعی را کاهش می‌دهد. چند تحقیق، این امر را با انجام آزمون‌های شناختی احساسی صورت تأیید کرده‌اند. یک تحقیق نشان داد کسانی که شب نخوابیده‌اند، توانایی کمتری در شناخت ابزار خشم و شادی دارند. محققان بر این باورند که کم‌خوابی بر توانایی شما در شناخت نشانه‌های اجتماعی مهم و پردازش اطلاعات عاطفی تأثیر می‌گذارد.

حرف آخر

خواب نیز همانند تغذیه و ورزش از ارکان سلامت به شمار می‌رود.

شما بدون مراقبت از خواب خود نمی‌توانید به سلامت مطلوب دست یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *