خانه » سلامت » رژیم آیورودا چگونه است؟ اصول آیورودا + شناخت هر دوشا
رژیم آیورودا

رژیم آیورودا چگونه است؟ اصول آیورودا + شناخت هر دوشا

طب آیورودا را بیشتر بشناسیم

رژیم  آیورودا نوعی الگوی خوردن است که هزاران سال قدمت دارد. اصل آیورودا بر ایجاد تعادل درونی و بیرونی یعنی بدن، ذهن، روح و محیط تمرکز دارد که باعث افزایش سلامتی می شود. رژیم آیورودا بر اساس وضعیت بدنی هر فرد متفاوت است و هر شخص رژیم مخصوص خود را دارا است. رژیم آیورودا مشخص می کند که چه زمان، به چه نحو و چه غذایی باید بر پایه نوع بدن خورد.

این رژیم بر پایه سیستم های سلامت آیورودا هندی است که حدود 5000  سال قدمت دارد. طب آیورودا از طریق مجموعه ای متشکل از رژیم غذایی، ورزش و سبک زندگی مانند خواب و زندگی آگاهانه بدن را سالم و قوی می سازد.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال 1976  آیورودا  را به عنوان طب سنتی به رسمیت شناخت. این طب شامل روشهای مختلف پیشگیری و درمان است. رژیم غذایی مناسب، پاکسازی بدن، ماساژ و درمانهای ذهنی علاوه بر یوگا و مدیتیشن از جمله مواردی هستند که در آن کاربرد دارند. امروزه اثربخشی بسیاری این روشها از نظر علمی ثابت شده اند.

این رژیم علاوه بر سلامت جسم بر سلامت ذهن نیز تاثیر می گذارد. براساس علم  آیورودا  جهان از پنج عنصر باد، آب، فضا، آتش و خاک تشکیل شده است.  این عناصر سه دوشای مختلف را شکل می دهند که هر دوشا عملکرد فیزیولوژیکی خاص خود را دارا است.  از نظر طب آیورودا هر فرد ترکیبی از این سه دوشا را دارا است اما یک دوشا در هر فرد غالب می باشد . نوع آیورودا در طول زندگی تغییر نمی کند و در تمام زندگی فرد یکسان است.

دوشاهای آیورودا

این سه دوشای اصلی به شرح زیر هستند

پیتا (آب + آتش): این دوشا فرایند سوخت ساز، دما و تعادل هورمونی را در بدن تنظیم می کند. گرسنگی ، تشنگی و هوش با این دوشا ارتباط دارند. شاد، کوشا و باهوش بودن از خصوصیات افرادی با این دوشا هستند.

وتا (فضا و هوا):  وتا مسئول حرکت و انرژی علاوه بر تکانه های عصبی است. تنفس، تکلم، گردش خون و گوارش همگی از تجلی های وتا هستند. کسانی که وتا در آنها غالب است افرادی پرشور، سرزنده و خلاق هستند.  فراموشکاری از خصوصیات ناپسند این افراد است.

کافا (خاک + آب): کافا در بدن مسئول استحکام، پیکربندیها  و تنظیم مایعات بدن است. افرادی که کافا در آنها غالب است با درایت و صبور هستند. این گونه افراد مدیران خوبی هستند و می توانند همزمان چند مسئله را با آرامش کنترل کنند و در حین انجام کار به سوالات فوری پاسخ دهند. این افراد می توانند جزئیات دقیق را به خاطر بیاورند.

زمانی که دوشای خود را بشناسید می توانید وعده غذایی خود را براساس آن تهیه کنید.

شش اصل آیورودا

1- هوشمندانه غذا بخورید

بسیاری از ترکیبات شیمیایی و آفت کشهای مورد استفاده در محصولات اصلاح شده برای سلامت مضر هستند. مواد غذایی فراوری شده، محصولات اصلاح شده ژنتیکی و مواد غذایی حاوی نگهدارنده های مصنوعی دیگر روح طبیعت را در خود دارا نیستند. طبق اصول آیورودا نحوه کارکرد بدن انسان بازتابی از قوانین طبیعت است. پس هرچه زندگی ما با طبیعت هماهنگ تر باشد سالم تر خواهیم بود. از این رو مواد غذایی طبیعی مانند غلات کامل، میوه ها و سبزیحات ارگانیک به طبیعت نزدیک تر هستند. مدت زیادی از استفاده از مواد غیرطبیعی در تولید مواد غذایی نمی گذرد. همانطور که مشاهده می کنیم ابتلا به سرطان طی سالها گذشته افزایش زیادی داشته است.

2- از مدگرایی غذایی پرهیز کنید

از محاسن رژیم آیورودا این است که هر فرد سیستم منحصر به فرد خود را دارا است و چیزی که ممکن است برای میلیونها نفر دیگر مناسب باشد شاید برای ما مناسب نباشد. به همین خاطر شیوه مدیریت سلامت هر شخص متفاوت است. امروزه رسانه ها گرایشات عمومی را به برخی غذاها هدایت می کنند. گاهی این نوع غذاها گزینه های غیرمعمول و محدودی را شامل می شوند. از این مدگرایی ها پیروی نکنید و با شناخت مواد غذایی، سبک زندگی اختصاصی خود را دنبال کنید.

3- میوه و سبزیجات زیاد بخورید

سبزیجات علاوه بر ارزش غذایی پاک کننده های طبیعی خوبی هستند. دستورالعمل های مخصوص وتا، پیتا و کافا نوع میوه و سبزیحات مناسب شرایط بدن و فصل را به ما نشان می دهند. ترجیحا از سبزیجات پخته استفاده کنید. اگرچه ویتامین ها و مواد مغذی در سبزیجات خام بیشتر است، سوخت و ساز آنها برای بدن سخت تر است. هضم و جذب سبزیجات پخته در بدن زمان کمتری می برد. البته یک استثنا برای دوشای کافا وجود دارد. اگر می خواهید سبزیجات خام مثلا در سالاد میل کنید سعی کنید این وعده را در ناهار خود بگنجانید. زیرا بدن زمان بیشتری برای هضم آن در اختیار خواهد داشت.

4- هوشمندانه از ادویه ها استفاده کنید

ادویه ها نه تنها به غذا طعم و عطر می دهند بلکه ارزش درمانی دارند. ادویه ها ایمنی طبیعی را تقویت می کنند و با کمک به هضم در جذب مواد مغذی نقش دارند. طبق اصول آیورودا هر وعده غذایی باید شامل شش طعم شیرینی، ترشی، شوری، تلخی، تندی و گس باشد. اما طعم غالب بر اساس دوشای غالب هر فرد متفاوت است. مثلا فردی که وتا در آن غالب است به غذاهای ترش و نمکی علاقه دارد. به خاطر داشته باشید، داشتن هر 6 طعم بدان معنا نیست که ما بتوانیم هر طعم را به وضوح تشخیص بدهیم.

5- پاکسازی درونی

براساس اصول آیورودا سموم گوارشی (آما) حاصل از گوارش نامناسب مسبب بیشتر اختلالات در بدن است.  گوارش نامناسب دلایل متعددی دارد. یکی از این دلایل دیر غذا خوردن یعنی زمانی که بدن برای استراحت آماده می شود است. در طول خواب بدن به ترمیم و بازیابی خود می پردازد و ذهن تفکرات ، احساسات و تجربیات روز را تحلیل می کند. اگر انرژی صرف هضم غذا بشود، روند بازیابی و تحلیل ذهنی دچار وقفه خواهد شد. به همین خاطر متخصصان آیورودا توصیه می کنند سه ساعت قبل از خواب شام خود را میل کنید.

6- به قدر کفایت غذا بخورید نه تا جایی که احساس پری کنید

اگر معده خود را به ده قسمت تقسیم کنید. عدد یک نشان دهنده کاملاً خالی بودن و عدد 10 کاملاً پر بودن را نشان می دهد. طبق اصول آیورودا شما باید زمانی که به عدد 7 رسیدید دست از خوردن بکشید. پرخوری علاوه بر اضافه وزن باعث افزایش رادیکال های آزاد در بدن می شود که روند پیری را سرعت می بخشد. در صورتی که در حد کفایت دست از غذا خوردن بکشید بدون وارد آمدن فشار برای هضم غذا و ذخیره کالری غیرضروری، مواد مغذی به بدن خواهد رسید.

در ادامه بیشتر با آیورودا و هر دوشای آشنا می شویم و به باید و نبایدهای رژیم آیورودا می پردازیم. ادعاهای زیادی در مورد درمان انواع بیماریها با طب آیورودا وجود دارد که قصد داریم درباره آنها صحبت کنیم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *