خانه » سلامت » بیماریهای قلبی و عروقی » همه چیز درباره کلسترول بالا و درمان آن
کلسترول خون بالا

همه چیز درباره کلسترول بالا و درمان آن

بازدیدها: 9

کلسترول چیست؟

کلسترول یک ماده چرب است که برای محافظت از عصب‌ها و ساخت بافت سلولی و برخی هورمون‌ها لازم است. بدن برای ساختن سلول‌های سالم به کلسترول نیاز دارد، اما بالا بودن میزان آن در خون خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. در صورت بالا رفتن کلسترول، چربی در رگ‌ها رسوب می‌کند و باعث می‌شود خون کافی در شریان ها جریان نداشته باشد. این رسوبات ممکن است ناگهان تجزیه شوند و یک لخته خونی ایجاد کند که موجب سکته قلبی می‌شود.

میزان کلسترول در خون با توجه به وزن، سن و جنسیت متفاوت است. با بالا رفتن سن بدن کلسترول بیشتری تولید می‌کند. به همین خاطر بزرگ‌سالان باید هر 4 تا 6 سال کلسترول خود را چک کنند.

کلسترول خوب و بد

کلسترول از طریق خون حمل می‌شود و به پروتئین ها می‌چسبد. از ترکیب پروتئین ها و کلسترول لیپوپروتئین ساخته می‌شود. کلسترول ازنظر نوع لیپوپرتروتئینی که حمل می‌کند به دو دسته تقسیم می‌شود.

حتماً اصطلاح کلسترول خوب و بد را شنیده‌اید. کلسترول بد یا (LDL) می‌تواند با مواد دیگر ترکیب شود و در دیواره رگ‌ها رسوب کند. کلسترول خوب یا HDL کلسترول بد را از سرخرگ‌ها دور می‌کند و شما را در برابر سکته یا حمله قلبی محافظت می‌کند.

کلسترول از کجا می‌آید؟

کلسترول دو منبع دارد. کبد کل کلسترولی که بدن شما نیاز دارد را می‌سازد. بقیه کلسترول موجود در بدن از غذاهای حیوانی وارد بدن می‌شود. گوشت و محصولات لبنی پرچرب همگی حاوی کلسترول هستند.  این غذاها دارای چربی ‌های اشباع و چربی ‌های ترانس زیادی هستند. خوردن این غذاها باعث می‌شود کبد کلسترول بیش‌ازحد نیاز بسازد. این تولید اضافی نشانه بالا رفتن میزان کلسترول از حد سالم آن است.

نشانه های کلسترول بالا

بالا بودن کلسترول در خون نشانه های مشخصی ندارد اما خطر بیماری‌هایی را افزایش می‌دهد که دارای علائم هستند. مثلاً ابتلا به آنژین، فشار خون بالا، حمله قلبی و بیماری‌های گردش خون ممکن است فرد را متوجه کلسترول بالا در خود کند. موارد زیر از نشانه های کلسترول بالا هستند:

  • زردی، نرمی یا ضایعات پوستی به نام زانتوماس ممکن است نشانه یک استعداد ژنتیکی برای مشکل کلسترول باشد.
  • بسیاری از افراد مبتلا به دیابت یا چاق کلسترول بالایی نیز دارند.
  • شریان‌های تحت تأثیر کلسترول بالا ممکن است در مردان باعث ناتوانی جنسی شوند.

چه عواملی خطر ابتلا به کلسترول بالا را افزایش می‌دهد؟

رژیم غذایی نامناسب: خوردن چربی اشباع موجود در محصولات حیوانی و چربی‌های ترانس موجود در برخی شیرینی‌ها و ذرت بوداده پخته‌شده در ماکرویو میزان کلسترول شما را بالا می‌برد. غذاهایی مانند گوشت قرمز و محصولات لبنی پرچرب نیز باعث افزایش کلسترول می‌شوند.

ورزش نکردن: ورزش به افزایش HDL یعنی همان کلسترول خوب کمک می‌کند. علاوه بر این، با ورزش اندازه ذرات سازنده کلسترول بد یا LDL نیز بزرگ‌تر می‌شود، در این صورت خطر کمتری برای بدن خواهند داشت.

چاقی: داشتن شاخص توده بدنی 30 و بالاتر خطر ابتلا به کلسترول بالا را افزایش می‌دهد.

بالا رفتن سن: از جایی که با بالا رفتن سن تغییرات شیمیایی در بدن ایجاد می‌شود، خطر ابتلا به کلسترول بالا بیشتر می‌شود. برای نمونه، با بالا رفتن سن توانایی کبد در رفع کلسترول LDL کمتر می‌شود.

سیگار کشیدن: سیگار کشیدن به دیواره رگ‌های خونی آسیب می‌زند. در این حالت رگ مستعد تجمع رسوبات چربی می‌شود. سیگار کشیدن می‌تواند باعث کاهش میزان کلسترول خوب یا HDL نیز شود.

دیابت: قند خون بالا باعث بالا رفتن میزان یک کلسترول خطرناک به نام لیپوپروتئین با چگالی بسیار پایین یا VLDL و پایین آمدن HDL می‌شود. بالا بودن قند خون به پوشش شریان ها نیز صدمه می‌زند.

درمان کلسترول بالا

روش‌های مختلفی برای کاهش و پیشگیری از بالا رفتن کلسترول وجود دارد. یکی از روش‌ها تغییر سبک زندگی است که دربردارنده رژیم غذایی، ورزش و کاهش وزن می‌باشد. گزینه دیگر استفاده از داروهایی است که کلسترول را پایین می‌آورند یا جذب کلسترول را کاهش می‌دهند.

البته در هر سنی داشتن رژیم غذایی با چربی ترانس و اشباع کم و فیبر قابل حل و پروتئین بیشتر برای کاهش ساخت کلسترول مفید است.

رژیم TLC به رژیمی با چربی اشباع کم و غذاهای کم کلسترول گفته می‌شود. افرادی که از این رژیم تبعیت می‌کنند باید کمتر از 7 درصد کالری از چربی اشباع و کمتر از 200 میلی‌گرم کلسترول لبنی مصرف کنند. در رژیم TLC خوردن غذاهای زیر توصیه می‌شود:

  • میوه‌ها
  • سبزی‌ها
  • غلات کامل
  • محصولات لبنی کم‌چرب یا بدون چربی
  • ماهی
  • مرغ بدون پوست
  • گوشت کم‌ چربی

علاوه بر این، رعایت رژیم TLC کالری کافی برای حفظ وزن مطلوب و جلوگیری از افزایش وزن را به همراه دارد. افزایش مصرف فیبرهای قابل حل و غذاهای طبیعی مانند بعضی کره‌های طبیعی نیز باعث کاهش LDL می‌شوند.

کنترل وزن نیز قسمت مهم دیگری از کاهش کلسترول و پیشگیری از ساخت آن است. افراد داری اضافه‌وزن که وزن خود را کاهش می‌دهند، می‌توانند به کاهش LDL خود کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *