خانه » سلامت » راههای مقابله با استرس امتحان در کوتاه مدت و بلند مدت
استرس امتحان

راههای مقابله با استرس امتحان در کوتاه مدت و بلند مدت

استرس و اضطراب در زمان امتحانات از شایع ترین مشکلات دانش آموزان به شمار می رود. استرس به طرق مختلف بر دانش آموزان تاثیر می گذارد. مهم این است که راهی برای از بین بردن یا کاهش آن پیدا کرد. اما راههای مقابله با استرس امتحان کدامند؟

اصولاً جوانی می بایست دوره ای همراه با شور و نشاط باشد. اما امروزه جوانان به خاطر مسئولیتهایی که بر دوش خود احساس می‌نمایند اضطراب بیشتری تجربه می کنند.

تحقیقی که در سال 2013 انجام شد نشان داد که 65 درصد از دانش آموزان استرس دارند. فکر کردن به نتیجه امتحانات، آینده تحصیلی و آینده شغلی باعث می شود دانش آموزان احساس استیصال داشته باشند.

احساس استرس و اضطراب در زمان امتحان بین بسیاری از دانش آموزان مشترک است. استرس و اضطراب از آن جهت اهمیت می یابد که باعث می شود در زمان امتحان مغز شما قفل شود و به ناگاه تمام اسم ها، تاریخ ها و فرمولهایی که به خاطر داشتید از ذهنتان پاک شوند.

شدت اضطراب ممکن است از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. عده ای ممکن است در زمان استرس حس دل پیچه داشته باشند و برخی با وجود استرس نمی توانند به درستی بر روی امتحان تمرکز کنند.

برای کمک به کاهش استرس در طولانی مدت راههایی وجود دارد که بدن شما را برای مقابله با استرس آماده می سازد. اما در ابتدا بیایید درباره راههای فوری کاهش استرس صحبت کنیم. شاید اکنون که در حال مطالعه این مقاله هستید امتحانی پیش رو دارید و به دنبال راهی فوری برای کاهش استرس امتحان هستید:

روشهای کوتاه و مدت و فوری برای مقابله با استرس

1- کافئین کمتری بخورید

در صورتی که درسهای شما رو هم تلنبار شده اند و مطالب زیادی برای مطالعه در شب امتحان دارید، سعی نکنید با نوشیدن مقدار زیادی قهوه و چای خود را سرحال نگه دارید. کافئین استرس را افزایش می دهد و تمرکز کردن بر روی کار پیش روی شما را سخت تر می سازد.

2- غذای سبک بخورید

سعی کنید 2 ساعت قبل از امتحان چیزی نخورید. اگر مجبورید غذا بخورید غذای سبکی میل کنید. دلیل این امر آن است که دستگاه گوارش برای دریافت خون پر از اکسیژن با مغز رقابت می کند. به جای خوردن غذا پیاده روی کنید تا خون با سرعت در بدن شما جریان یابد.

3- وسایل راحتی را فراهم کنید

لباسهایی بپوشید که در زمان امتحان احساس راحتی داشته باشید. تمام وسایل مورد نیاز برای امتحان مانند خودکار، مداد، پاک کن، ماشین حساب و غیره را از قبل آماده کنید.

4- مثبت بیندیشید

به خودمان اعتماد داشته باشید. به این فکر نکنید که این امتحان چقدر بر روی برنامه های آینده شما تاثیر گذار است. افکاری مانند ” من به اندازه کافی درس نخوانده ام” را موقتا کنار بگذارید تا بتوانید بر استرس خود غلبه کنید.

5 – از پریشانی افکار بپرهیزید

تنها بر روی کار خود تمرکز کنید. به نفر بغلی خود که با دوبرابر سرعت شما برگه را پر می کند توجه نکنید. شاید او دارد برای استاد خود در زیر برگه امتحان نامه می نویسد.

6-اندکی به خود استراحت دهید

در صورت نیاز اندکی به خود استراحت دهید. چشمان خود را ببینید و نرمش گردن انجام دهید یا از تکنیک های آرام سازی دیگر استفاده کنید.

راههای برطرف کردن استرس امتحان در دراز مدت:

ورزش

ورزش کردن حتی اگر بلافاصله احساس بهتری به شما ندهد تاثیر خود را در آینده نشان خواهد داد. ورزش کردن در کنار دیگران روحیه شما را بهتر می کند و تعامل اجتماعی شما را بهبود می بخشد. انجام ورزش یوگا نیز به آرامش ذهن و عضلات شما بسیار کمک می کند.

مدیتیشن

10 دقیقه انجام مدیتیشن در روز تاثیر زیادی در کاهش استرس دارد. تکنیک های صحیح تنفس را بیاموزید. با انجام آنها اکسیژن به جریان خون شما سرازیر می شود و استرس کاهش می یابد.

در فواصل منظم به خودتان استراحت بدهد

استراحت مختصر پس از مدتی کار کردن به تجدید قوای شما کمک می کند. اما استراحت طولانی تر در آخر هفته ها نیز اهمیت دارد.

خواب

خواب بهترین دارو برای مقابله با استرس است. حتی 20 دقیقه چرت زدن نیز بهره وری شما را افزایش می دهد. دانش آموزان به طور کلی زمان زیاد صرف پرسه زدن در اینترنت و شبکه های اجتماعی می کنند. این قبیل چیزها به استرس ختم می شوند. سعی کنید در زمان امتحانات کمتر از وسایل الکترونیکی استفاده کنید زیرا استرس شما را افزایش می دهند.

سیگار را ترک کنید

تصور عده ای بر این است که سیگار کشیدن آنها را آرام می کند. اما محققان بر این باورند که نیکوتین موجود در سیگار هورمون سروتین که با استرس مقابله می کند را سرکوب می نماید.

به موسیقی گوش کنید

گوش دادن به موسیقی به شما آرامش می دهد. گوش کردن به موسیقی حتی در زمان درس خواندن هم می تواند مفید باشد.

مثبت فکر کنید

افکاری مانند من نمی توانم و به اندازه کافی آماده نیستم را کنار بگذارید و افکار مثبت را جایگزین آن کنید. انتظار کامل بودن از خود نداشته باشید. مهم این است که تمام تلاش خود را بکنید نه اینکه کامل باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *