خانه » سلامت » بهداشت و سلامت استخوان و مفاصل » درد پاشنه و معمولترین دلایل آن
درد پاشنه

درد پاشنه و معمولترین دلایل آن

بازدیدها: 3

درد پاشنه معمولا در دو ناحیه زیر پاشنه و پشت پاشنه احساس می شود. درد در زیر پاشنه اغلب ناشی از التهاب نیام کف پا یا پلانتار فشیاتیس است. این عارضه در مواردی خار پاشنه را به همراه دارد. اما در صورتی که درد در پشت پاشنه احساس شود اغلب موارد به تاندونیت آشیل مربوط می شود.

علاوه بر اینها درد پاشنه می تواند دلایل متعدد دیگری داشته باشد. در ادامه به  معمول ترین دلایل درد پاشنه می پردازیم. به خاطر داشته باشید درد پاشنه به تنهایی نمی تواند نشان دهنده هر یک از موارد زیر باشد. از این رو به علائم دیگر هر یک از بیماریها دقت کنید.

علت درد پاشنه

پلانتار فاشیاتیس

این عارضه زمانی رخ می دهد که به خاطر وارد آمدن فشار بیش از حد به پاشنه به رباط پلانتار فاسیا آسیب وارد شده باشد. در این وضعیت رباط فاسیا ابتدا تحریک و پس از آن ملتهب می شود که در نهایت درد پاشنه را به دنبال دارد. مهمترین دلیل آن معیوب بودن ساختار پا است. مثلا کسانی که کف پای صاف دارند یا قوس پای آنها بیش از اندازه است بیشتر به این عارضه دچار می شوند.

پوشیدن کفش نامناسب، داشتن شغلهای که نیازمند ایستادن طولانی مدت بر روی پا هستند، چاقی و کار بیش از حد کشیدن از پا همگی با پلانتار فاشیاتیس ارتباط دارند.

تاندونیت آشیل

تاندونیت آشیل به علت کار کشیدن بیش از حد از تاندون آشین ایجاد می شود. این تاندون عضلات پشت پا را به به استخوان پاشنه متصل می شود. تاندونیت آشیل بیشتر در بین دوندگانی دیده می شود که در طول دویدن ناگهانی فشار وارده به پا افزایش می دهند. این عارضه در بین افراد میانسالی که ورزشهایی مانند تنیس و بستکبال نجام می دهند نیز شایع است.

در بیشتر موارد می توان با مراقبت در منزل این آسیب را درمان کرد. اما در موارد جدی تر که ممکن است تاندون پاره شده باشد نیاز به ترمیم جراحی است.

از علائم تاندونیت آشیل درد خفیف در پشت یا بالای پاشنه پس از فعالیت ورزشی می باشد. درد شدیدتر ممکن است ناشی از دویدن طولانی مدت، بالا رفتن از پله ها یا با حداکثر سرعت دویدن باشد.

پیچ خوردگی و کشیدگی

پیچ خوردگی و کشیدگی که اغلب ناشی از فعالیت فیزیکی است به بدن آسیب وارد می کند. این آسیب ها ممکن است جزئی یا شدید باشد.

شکستگی

شکستگی استخوان نیز از عوامل دیگری است که می تواند باعث درد شود و به مراقبت فوری نیاز دارد. شماممکن است در هنگام صبح سفتی حساسیت به لمس را احساس کنید که با اندکی فعالیت بهبود می یابد.

بورسیت

به التهاب کیسه های پر از مایع به نام بورسا گفته می شود که همانند ضربه گیر استخوانها، تاندون ها و عضلات عمل می کنند.  بورسیت بیشتر در شانه ها، آرنج و لگن ظاهر می شود. علاوه بر اینها، بورسیت در زانو، پاشنه  و تکیه گاه انگشت بزرگ پا نیز رخ می دهد. در واقع بورسیت اغلب نزدیک مفاصلی مشاهده می شود که حرکات پرتکرار دارند. برای درمان به استراحت ناحیه مورد نظر و محافظت در برابر فشار بیشتر نیاز است. از نشانه های دیگر آن احساس سستی یا سفتی، ورم و قرمزی و درد در زمان حرکت است.

کورک استخوانی

کورک استخوانی به عفونت استخوان گفته می شود. عفونت ممکن است از طریق جریان خون به استخوان برسد. همچنین جراحی یا یک جراحت باز نیز امکان رسیدن عفونت به استخوان را فراهم می سازند.

افراد مبتلا به دیابت، نارسایی کلیه و سیگاری بیشتر در معرض خطر کورک استخوانی هستند. بیماران دیابتی نیز در صورت داشتن زخم پا ممکن است به کورک استخوانی مبتلا شوند. در بیشتر مواقع برای درمان به برداشتن ناحیه از بین رفته استخوان از طریق جراحی نیاز است. از نشانه های دیگر آن تب، ورم، احساس گرما و قرمزی و خستگی می باشند.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی یک بیماری التهابی و جز بیمارهای خودایمنی مزمن است. این بیماری باعث درد، التهاب ، خشکی و کاهش عملکرد مفاصل می شود. روماتیسم مفصلی ممکن است چند ماه تا چند سال طول بکشد و بدون تاثیر مخرب بر بدن از بین برود. اما بیمارانی که به نوع حاد آن مبتلا هستند ممکن است تا آخر عمر با آن درگیر باشند.

استئوکندریت

به مجموعه اختلالاتی گفته می شود که به واسطه نکروز استخوان بر رشد استخوان تاثیر می گذارد. این عارضه در کودکانی و نوجوانان در حال رشد رخ می دهد. در اغلب موارد قطع جریان خون به مفاصل علت ایجاد آن است. ورم، حساسیت به لمس، ضعف مفصل، سفتی و ناتوانی در صاف کردن اندام از دیگر نشانه های آن است.

آرتریت واکنشی

آرتریت واکنشی به دلیل عفونت در بخشی از بدن مانند روده ها، دستگاه ادراری و دستگاه تناسلی باعث درد و ورم در مفاصل می شود. نوعی باکتری خاص دلیل این عفونت است. این عفونت می تواند از  طریق مقاربت جنسی یا مسمومیت غذایی انتقال یابد. این مشکل گاهی پس از گذشت چند ماه بدون نیاز به درمان از بین می رود. علاوه بر درد پاشنه سفتی و ورم در مفاصل و تاندونها پا و لگن از دیگر علائم آن هستند.

اسپوندیلیت آنکیلوزان

این یک بیماری التهابی است که به مرور زمان باعث جوش خوردن استخوانها می شود. اسپوندیلیت آنکیلوزان یک بیماری روماتیمسی است. علاوه بر درد پاشنه از دیگر نشانه های آن درد در کمر، شانه ها، دستها، لگن و قفسه سینه است.

شکستگی استرسی

شکستگی استرسی به شکستگی های ریز استخوانی گفته می شود. این شکستگی  به دلیل وارد آمدن فشار مکرر مثلا در بالا و پایین پریدن یا دویدن طولانی مدت ایجاد می شود. شکستگی استرسی ممکن است در کسانی که پوکی استخوان دارند به خاطر فعالیت روزمره نیز رخ بدهد. از نشانه های آن بدتر شدن درد با گذشت زمان، حساسیت به لمس و ورم است.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده درد در پاشنه سعی کنید به مفاصل خود استراحت دهید. اگر پس از گذشت 2-3 هفته علائم همچنان پا برجا بودند به پزشک مراجعه کنید. گاهی مشاهده برخی علائم به اقدام فوری نیاز دارند. در صورت مشاهده موارد زیر فورا نزد پزشک خود بروید:

  • درد شدید همراه ورم در نزدیک پاشنه
  • درد، بی حسی و احساس مورمور شدن در پاشنه به همراه تب
  • درد در پاشنه و تب
  • مواقعی که به سبب درد در پاشنه نتوانید راه بروید

درمان

بیشتر افراد بدون نیاز به درمان پس از گذشت چندماه بهبود می یابند. درمان درد پاشنه با توجه به دلایل آن متفاوت است. توصیه می شود در مواردی که نیاز به مراقبت فوری ندارند از درمانهای خانگی زیر استفاده شوند.

درمانهای خانگی درد پاشنه در منزل

  • تا حد امکان در منزل استراحت کنید.
  • کفش مناسب بپوشید.
  • روزی دوباره به مدت 10-15 دقیقه از کمپرس یخ بر روی پاشنه خود استفاده کنید.
  • می توانید از داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه استفاده کنید.
  • می توانید از اسپلینت شبانه استفاده کنید. این وسیله پا را در طول خواب می کشد.
  • از پاشنه های ژله ای داخل کفش استفاده کنید.

اگر این اقدامات برای کاهش درد موثر نبودند می بایست به پزشک مراجعه کنید. پزشک با توجه به نشانه های و با معاینه شما دلیل درد پاشنه شما را خواهد یافت.

چطور از پاشنه درد جلوگیری کنیم؟

  • کفش های مناسب بپوشید به طوری که از پاهای شما محافظت کند.
  • کفش مناسب فعالیت فیزیکی خود بپوشید.
  • قبل از ورزش حرکات کششی انجام دهید.
  • در طول فعالیت ورزش آهسته و موزن حرکت کنید.
  • رژیم غذایی سلام داشته باشید.
  • در صورت خستگی یا احساس درد به پاهای خود استراحت بدهید.
  • وزن خود را در حد مطلوب نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *