خانه » سلامت » بهداشت و مراقبت از مو » چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم ؟ 22 نکته مهم برای کمک به حفظ موها
راههای جلوگیری از ریزش مو

چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم ؟ 22 نکته مهم برای کمک به حفظ موها

بازدیدها: 21

 

کارهای بسیار زیادی وجود دارند که برای کند کردن یا جلوگیری از ریزش مو می‌توان انجام داد. اما کاری که می‌توان انجام داد به دلیل ریزش موهای شما بستگی دارد.

برخی شرایط مانند ریزش مو پس از بارداری ممکن است به‌خودی‌خود رفع شوند و به خاطر داشته باشید که هر  فرد روزانه تا حدی ریزش مو دارد که این کاملاً طبیعی است.

در صورتی که ریزش موی شما به حدی زیاد و طولانی‌مدت است که شما مجبورید به پزشک مراجعه کنید، پزشک می‌تواند تشخیص دهد که منشأ ریزش مو چه موردی از قبیل مسائل تیروئیدی، استرس، عفونت یا آلوپسی اندروژنیک ( طاسی در زنان و مردان با منشأ ارثی) است.

در اینجا 12 نکته برای حفظ موها توصیه می­کنیم:

رژیم غذایی

1- رژیم مدیترانه‌ای

مطالعه‌ای که در سال 2019 صورت گرفت نشان داد که رژیم حاوی سبزیجات خام و گیاهان خوراکی تازه مانند رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به آلوپسی اندروژنیک (ریزش موی ارثی) یا کند کردن شروع آن کمک کند.

بهترین نتیجه زمانی مشاهده شد که شرکت‌کنندگان در تحقیق مقدار زیادی از این نوع مواد غذایی مانند جعفری، ریحان، سبزی‌های سالاد را بیش از چند روز در هفته مصرف کرده بودند.

2-  پروتئین

فولیکول‌های مو بیشتر از پروتئینی به نام کراتین ساخته می‌شوند. یک تحقیق صورت گرفته در سال 2017 روی 100 نفر از کسانی که مبتلا به ریزش مو بودند، چندین مورد سوءتغذیه از جمله اسیدآمینه را در شرکت‌کنندگان نشان داد که به‌عنوان جزء سازنده پروتئین کاربرد دارد.

باوجوداینکه محققان معتقدند به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است، داشتن رژیم غنی از پروتئین می‌تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. دراین رابطه می توانید غذاهایی مانند تخم‌مرغ، آجیل، لوبیا، نخود فرهنگی، ماهی، محصولات لبنی کم‌چرب، مرغ و بوقلمون استفاده کنید.

3 – ویتامین A

ویتامین A در افزایش میزان رشد مو موثر است. این ویتامین می‌تواند به تولید سبوم کمک می‌کند که باعث سالم نگه‌داشتن پوست سر و حفظ بیشتر مو می‌شود.

مکمل‌ها

4- مولتی‌ویتامین

دانشمندان معتقدند که ویتامین‌های A, B, C, D، آهن، سلنیم و روی همگی در رشد مو و فرایند حفظ مو بخصوص در تکثیر و تقسیم سلولی حائز اهمیت هستند. شما می‌توانید مولتی‌ویتامین را از فروشگاه‌ها یا داروخانه‌ها تهیه کنید یا از پزشک خود بخواهید تا آن را در نسخه شما بنویسد.

5-  ویتامین D

تحقیقی که در سال 2018 انجام شد نشان داد که ویتامین D در طاسی‌هایی که زخم ایجاد نمی‌کنند مؤثر است. درمان کمبود ویتامین D ممکن است به رشد مجدد مو کمک کند. با پزشک خود درباره تجویز 800 تا 1000 IU در روز مشورت کنید.

6- بیوتین

بیوتین (ویتامین H یا همان B7) در سنتز اسیدهای چرب در بدن نقش دارد. این کار به چرخه زندگی مو کمک می‌کند. درصورتی‌که شما کمبود بیوتین داشته باشید ممکن است دچار ریزش مو شوید. با پزشک خود درباره تجویز 3 تا 5 میلی‌گرم در روز مشورت کنید.

7- نخل اره‌ای

نخل اره‌ای که از میوه درختان نخل کوتاه آمریکایی به دست می‌آید که به حفظ تستوسترون در مردان کمک می‌کند. مقاله‌ای که در سال 2004 به چاپ رسید نشان می‌دهد که بیش از 60 درصد از کسانی که نخل اره‌ای مصرف کرده بودند، رشد موی بهتری داشتند. دوز مورداستفاده در این تحقیق 200 میلی‌گرم در روز بود.

8- جینسینگ

جینسینگ حاوی مواد فیتوشیمیایی مشخصی است که رشد موی روی پوست سر را افزایش می‌دهد. برای توصیه دوز خاصی از این ماده به تحقیقات بیشتری نیاز است. درعین‌حال می‌توانید با پزشک خود برای دریافت مکمل جینسینگ صحبت کنید یا محلول‌های خاصی که حاوی این ترکیب هستند را مصرف نمایید.

مراقبت از مو

9-  شستشوی منظم

شستشوی روزانه با سالم و تمیز نگه‌داشتن پوست سر به محافظت از مو کمک می‌کند. نکته مهم استفاده از شامپوهای ملایم است. فرمول‌های قوی‌تر ممکن است باعث خشکی و شکنندگی مو و درنهایت ریزش مو شوند.

10- روغن نارگیل

طبق بازبینی تحقیقات صورت گرفته در سال 2018، دانشمند بر این باورند که روغن نارگیل می‌تواند به پیشگیری از آسیب‌های ناشی از مواد آرایشی و قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش کمک کند.

اسید لوریک یافت شده در روغن نارگیل به پیوند پروتئین در مو و محافظت از مو در برابر شکنندگی در ریشه و تار مو کمک می‌کند. ماساژ دادن پوست سر با روغن نارگیل می‌تواند به افزایش جریان خون و رشد دوباره مو کمک کند.

11- روغن‌زیتون

روغن زیتون را می‌توان برای موهایی که وضعیت وخیمی دارند، برای محافظت از مو در برابر خشکی و شکنندگی استفاده کرد. روغن مو یکی از ترکیبات اصلی رژیم مدیترانه‌ای نیز محسوب می‌شود که به کند شدن ریزش موی ارثی کمک می‌کند.

روزانه دو قاشق سوپ‌خوری روغن‌زیتون را مستقیماً روی موهای خود بمالید و اجازه بدهید 30 دقیقه قبل از حمام رفتن روی موها بماند.

12- سبک بستن مو

از بافتن سفت موها یا دم‌اسبی بستن آن که ممکن است ریشه مو را بکشد و باعث ریزش بیش‌ازاندازه آن شود پرهیز نماید. درصورتی‌که به این کار اصرار دارید، بگذارید موهایتان کاملاً خشک شوند تا مانع تحریک پوست سر شما شود. حالت‌دهنده‌های حرارتی مانند فر کننده‌ها یا اتو مو ممکن است به مو آسیب بزنند یا ساقه مو را شکننده کنند.

13- استفاده از مواد شیمیایی برای رنگ و فر کردن

استفاده از مواد شیمیایی مانند فر شش‌ماهه یا رنگ مو ممکن است به مو یا پوست سر آسیب بزنند. از آرایشگر خود درباره جایگزین‌های دیگر مانند رنگ موهای ارگانیک یا سایر محصولاتی که حاوی آمونیاک، پراکسید یا پارافنیلن دی آمین نیستند سؤال کنید.

درمان‌های پزشکی

14- لیزر درمانی

لیزر درمانی سطح پایین می‌تواند به افزایش تراکم مو در کسانی که ریزش موی ارثی یا ریزش ناشی از شیمی‌درمانی دارند کمک کند. این گزینه که همان نوردرمانی با نور قرمز است که با تحریک سلول‌های ریشه اپیدرمی کار خود را انجام دهد.

15- تزریق پلاسمای غنی از پلاکت

تزریق پلاسمی غنی از پلاکت (PRP) با تحریک رشد در نواحی که دچار ریزش شده است عمل می‌کند. پلاکت از طریق سانتریفوژ از خون جدا می‌شود و سپس به پوست سر تزریق می‌گردد.

در تحقیقی که در سال 2017 انجام شد، 11 درصد از  شرکت‌کنندگان در تحقیق پس از 4 جلسه 30 درصد افزایش رشد در نواحی باریکی را مشاهده کردند. در این روش، هزینه هر جلسه تزریق 500 تا 1000 دلار است.

داروها

16- ماینوکسیدیل

این داروی بدون نیاز به نسخه که روگاین نیز نامیده می‌شود طبق نظر کلینیک مایو روی دو سوم از زنانی که آن را امتحان کرده‌اند، مؤثر بوده است.

این دارو را به‌صورت مایع یا کف هر روز بر روی پوست سر بمالید. عوارض جانبی این دارو شامل تحریک پوست سر و آکنه در نواحی مورداستفاده است. اثرات جانبی نادری نظیر نامنظم شدن ضربان قلب و تاری دید نیز وجود دارد.

17- فیناستراید

این قرص نسخه‌ای که با نام پروپسیا نیز شناخته می‌شود می‌تواند ریزش مو را کندتر کند یا حتی رشد مجدد مو را افزایش دهد. اثر این دارو برای مردان ثابت شده است و طبق نظر کلینیک مایو برای مردان زیر 60 سال مؤثرتر است. زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند باید از مصرف این دارو خودداری کنند.

18- فنیل افرین

فنیل آفرین می‌تواند به افرادی که به خاطر تحریک انقباض ماهیچه فولیکول ناشی از آرایش مو دچار ریزش مو شده‌اند کمک کند. این نوع آسیب‌دیدگی کشیده شدن مو در طول شانه کردن را سخت‌تر می‌کند.

متأسفانه شما باید منتظر این محلول دارویی بمانید. دانشمندان فرمول خاصی به نام AB-102 تولید کرده‌اند که هنوز در دسترس عموم قرار ندارد.

روش‌های دیگر

19- روغن‌های ضروری

روغن‌های ضروری یا روغن های فرار می‌توانند به کاهش و جلوگیری ریزش مو کمک کنند. مطالعه انجام‌شده در سال 1998، 86 نفر از افراد مبتلا به طاسی منطقه‌ای که را به دو دسته تقسیم کرد که یک دسته روغن چوب سرو همراه با اسطوخودوس و رز ماری روی پوست سر خود می‌مالیدند. پس از هفت ماه، 43 درصد از آن‌ها بهبودی در وضعیت خود را مشاهده کردند.

روغن‌های ضروری دیگر اسطوخودوس، روغن لیموترش و نعناع تند (نعناع بیابانی) هستند. دو قطره از هر یک از این روغن‌ها را با دو قاشق سوپ‌خوری روغن‌های حامل مانند جوجوبا یا روغن دانه انگور ترکیب کنید و آن را قبل از حمام روی سر بمالید.

20- آب پیاز

افرادی که دچار طاسی منطقه‌ای هستند، با مالیدن آب پیاز خام بر روی پوست سر خود به‌صورت دو بار در روز ممکن است رشد مجدد مو را مشاهده کنند.

باوجوداینکه تحقیق در مورد این درمان محدود است، در یک تحقیق مختصر که در سال 2014 انجام شد، 87 درصد از کسانی که آب پیاز به سر خود مالیده بودند افزایش رشد مو را مشاهده کردند. چرا آب پیاز برای رشد مو مفید است: دانشمندان معتقدند که سولفور موجود در پیاز به رشد مو کمک می‌کند.

21- ماساژ

همه ما می‌دانیم که ماساژ پوست سر احساس خوبی به انسان می‌دهد، اما آیا این کار به رشد مو نیز کمک می‌کند؟ شاید

یک تحقیق مختصر در سال 2016 نشان داد که کسانی که چهار دقیقه ماساژ در هر روز طی 24 هفته دریافت کرده بودند، نتیجه گرفته‌اند.

22- یوگا

یوگا می‌تواند به جلوگیری ریزش موی ناشی از استرس کمک کند. حالت‌های استرس‌زدای یوگا را امتحان کنید تا از ریزش مو جلوگیری کرده و در صورت ریزش مو آن را کند سازید. شما می‌توانید در یوتیوب این حالت‌ها را مشاهده کنید.

https://www.healthline.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *