خانه » سلامت » با فواید یوگا در سلامت جسم و روح بیشتر آشنا شویم
تمرین یوگا

با فواید یوگا در سلامت جسم و روح بیشتر آشنا شویم

بازدیدها: 3

یوگا یک ورزش باستانی است که ذهن و بدن را با هم آشتی می‌دهد. یوگا شامل تمرینات نفس کشیدن، خلسه و حالت‌های طراحی‌شده برای افزایش تمدد اعصاب و کاهش استرس است.

گفته می‌شود یوگا فواید زیادی برای سلامت فیزیکی و ذهنی دارد. هرچند تمام این فواید پشتوانه علمی ندارند.  بااین‌حال، یوگا روش خوبی برای افزایش انعطاف پذیری و قدرت است.

بیش از 100 نوع یوگا وجود دارد. برخی از آن‌ها با تمدد اعصاب سروکار دارند و بعضی حرکت بیشتری دارند.

فواید یوگا

 انعطاف پذیری

تمرینات یوگا باعث کشیدگی عضلات می‌شوند. این امر به حرکت بهتر و رفع احساس خستگی و سفتی ماهیچه ها کمک می‌کند. در یک تحقیق، پس از 8 هفته تمرین یوگا، 35% انعطاف پذیری بیشتری در افراد موردتحقیق مشاهده شد.

بهبود تنفس تنفس

تمرینات یوگا معمولاً بر نفس کشیدن تمرکز می‌کنند که به آرامش شما کمک می‌کنند. نوعی از تمرینات یوگا را تکنیک‌های مخصوص نفس کشیدن می‌نامند. پرانایاما تمرینی است که بر کنترل تنفس از طریق ورزش و تکنیک های تنفسی تمرکز می‌کند.

در یک تحقیق بر روی 287 نفر، پس از 15 هفته تمرین، افزایش قبل ملاحظه‌ای در ظرفیت حیاتی مشاهده شد. ظرفیت حیانی به حداکثر هوایی که می‌توان از شش ها بیرون داد گفته می‌شود. در تحقیق دیگر در سال 2009 پس از تمرینات تنفسی علائم و عملکرد بیماران مبتلا به آسم خفیف تا متوسط بهبود یافت.

بهبود تنفس باعث افزایش تحمل و بهبود عملکرد شش ها و سلامت قلب می‌شود.

کاهش استرس، اضطراب و افسردگی

شما پس از انجام تمرینات یوگا ممکن است استرس کمتر و آرامش بیشتری احساس کنید. برخی از سبک های یوگا شامل تکنیک های تمدد اعصاب هستند که به آرامش ذهن کمک می‌کنند. تمرکز بر تنفس در طول انجام تمرینات نیز همین کار را انجام می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهند ورزش یوگا باعث کاهش ترشح کورتیزول می‌شود. کورتیزول به هورمون استرس معروف است. در یک تحقیق زنانی که همیشه استرس داشتند پس از سه ماه کاهش چشمگیری در میزان کورتیزول خود مشاهده کردند. آن‌ها استرس، اضطراب، خستگی و افسردگی کمتری نیز داشتند.

یوگا در صورت استفاده به‌تنهایی یا همراه تمرینات کاهش استرس مانند تمدد اعصاب روش بسیار خوبی برای کنترل استرس است.

سلامت قلب

قلب با فرستادن مواد غذایی به بافت‌ها نقش مهمی در سلامت عمومی بدن دارد. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد یوگا پیشرفت بیماریهای قلبی را کاهش می‌دهد. تمرینات یوگا به کاهش فشار خون و کند ساختن ضربان قلب معروف هستند. کند شدن ضربان قلب برای افراد مبتلا به فشار خون بالا و بیماران قلبی مفید است. فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی مشکلاتی مانند حمله قلبی و سکته محسوب می‌شود.

در یک تحقیق پس از یک سال تمرینات یوگا، 23% کاهش کلسترول و 26% کاهش کلسترول بد خون مشاهده شد. علاوه بر این، پیشروی بیماری قبلی نیز در 47% درصد از بیماران متوقف شد.

مشخص نیست که نقش یوگا در مقابل عوامل دیگر مانند رژیم غذایی چقدر است. اما درهرصورت باعث کاهش استرس می‌شود و استرس نقش مهمی در بیماریهای قلبی دارد.

افزایش قدرت

برخی از سبک های یوگا مانند آشتانگاه یا یوگای قدرتی بسیاری فیزیکی هستند. انجام این تمرینات، کشمندی یا تونوس عضلانی را بهبود می‌بخشد. اما سبک های ملایم تر مانند آیینگارو هاتا نیز باعث افزایش قدرت و استقامت می‌شوند.

بر اساس نتایج تحقیقات تمرینات یوگا بخصوص در ترکیب با ورزش منظم روش خوبی برای افزایش قدرت و استقامت است.

رفع میگرن

همان‌طور که می‌دانیم میگرن با سردرد های شدید همراه است. از گذشته تمدد اعصاب به‌عنوان روش رهایی از علائم میگرن شناخته می‌شده است. تحقیقات نشان می‌دهند انجام تمرینات یوگا در کاهش تکرار سردردهای میگرنی مفید است. بر اساس نتایج، شدت درد نیز پس از یک دوره درمانی کاهش‌یافته است.  محققان بر این باورند انجام یوگا باعث تحریک عصب واگ می‌شود. همان‌طور که مشخص شده است عصب واک در رهایی از میگرن مؤثر است.

کاهش دردهای مزمن

میلیون‌ها نفر در دنیا با دردهای مزمن ناشی از جراحت یا روماتیسم مواجه هستند. تحقیقات نشان داده‌اند یوگا می‌تواند به کاهش بسیاری از دردهای مزمن کمک کند. هرچند به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است، انجام یوگا در روال روزانه می‌تواند برای افرادی که از دردهای مزمن رنج می‌برند مفید باشد.

کاهش التهاب

مطالعات نشان می‌دهند یوگا می‌تواند به کاهش التهاب نیز کمک کند. التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی است. اما التهاب مزمن با ابتلا به بیمارهای پیش التهابی مانند بیماری قلبی، دیابت و سرطان ارتباط دارد. در یک تحقیق انجام‌شده در سال 2015، کاهش التهاب در افرادی که تمرینات یوگا را انجام داده بودند مشاهده شد. در سال 2014 نیز نتایج مشابه در افراد سرطانی با خستگی شدید مشاهده شد.

البته به مطالعات بیشتری برای تأیید تأثیر آن بر التهاب نیاز است. اما یافته‌ها نشان می‌دهند، این تمرینات در مقابل بیماریهای مشخص اثر محافظتی دارند.

بهبود کیفیت خواب

چاقی، فشار خون بالا و افسردگی از عواملی هستند که اثر بدی بر خواب می‌گذارند. مطالعات نشان می‌دهند انجام تمرینات یوگا به‌صورت منظم به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند. یوگا باعث خواب طولانی‌تر، سریع‌تر به خواب رفتن و احساس شادابی بیشتر در هنگام صبح می‌شود.

مشخص شده است که یوگا باعث افزایش ترشح ملاتونین می‌شود. ملاتونین در تنظیم خواب و بیداری نقش دارد. همچنین کاهش اضطراب، افسردگی و دردهای مزمن به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند.

بهبود عادات غذایی

تمرین مایندفول ایتینگ یا خوردن آگاهانه باعث تشویق آگاهی در لحظه خوردن می‌شود. این تمرین با توجه کردن به طعم، بو و بافت غذا ارتباط دارد. همچنین تمام تفکرات و احساساتی که در زمان خوردن تجربه می‌کنید را موردتوجه قرار می‌دهد.

انجام این تمرین به کنترل قند خون، کاهش وزن بیشتر و درمان رفتارهای اختلال خوردن کمک می‌کند. نشانه‌های اختلالاتی مانند پرخوری اجباری یا احساس عدم کنترل در خوردن با انجام این تمرینات کاهش می‌یابد. همچنین در کسانی که چنین اختلالاتی ندارند، باعث بهبود عادات غذایی سالم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *